بعد از قیام بهمن ماه 57 جنبش خلق ایران مرحله نوینی از مبارزات خود را آغاز نمود. متاسفانه در بسیاری موارد پس از انقلاب نیز شاهد نابسامانیهای اساسی، رنجها، اعمال زورها، تبعیضها، سرکوبها، حملات ناجوانمردانه و .... گردیدند. در این میان شاعران مردمی که قبل از انقلاب نیز دین خود را به جنبش خلق و انعکاس درد و رنج توده ها ادا نموده اند و با اشعار خود بازتاب کلامی نابسامانیهای بعد از انقلاب شدند. اشعاری که در این دفتر آمده است از نشریات پیام خلق و مجاهد گردآوری و فصل بندی شده و با عنوان گزیده شعر انقلاب در سال 1359 به چاپ رسیده است

منابع مشابه بیشتر ...

631dc8dd9bc5e.jpg

نقشبندان غزل

عباس مشفق کاشانی

عباس مشفق کاشانی در مورد اندیشه گردآوری این کتاب میگوید درست چهار سال پیش بدین لحاظ شکل گرفت که از انواع شعر انقلاب تنها نمونه هایی از غزل را که به تجربه زیباترین نوع شعر فارسی دراین راستا شناخته شده است بدست داده باشیم و به افرادی که در گذشته دستی در شعر داشته و تنها در آثار خود به مسایل شخصی و ارضای هواهای نفسانی می پرداخته و امروز اعتقاد دارند در انقلاب اسلامی سرزمین بزرگ ایران سیر نزولی پیموده است جوابی داده باشیم، صاحبنظران صافی ضمیر و اندیشمند و سخنوران خداشناس با مطالعه این مجموعه در خواهند یافت که صرفنظر از تعدادی غزل که تاریخ سرودن آن قبل از انقلاب بوده است بقیه سروده شاعران متعهد و مسلمان بعد از رویداد عظیم انقلاب اسلاامی ایران است که البته جوانان درین حرکت فرهنگی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند.........

5720fd8717b27.PNG

سنجش ساختاری اشعار کلاسیک قبل و بعد از سال 1357

محمدحسن حائری, مهدی‌رضا کمالی بانیانی

شعر فارسی، بی‌گمان گذشته‌ای درخشان و غرورانگیز دارد. اگر ادبیات ایران در تاریخ گذشته خود، تنها سخن سرایانی همچون فردوسی، نظامی، خیام، مولوی، سعدی و حافظ را در دامن خود پرورده بود، به شایستگی قابلیت ارج‌گذاری داشت. اما این در حالی است که افتخارات شعر گذشته ایران تنها به همین قله‌های بلند محدود نمی‌شود. فریاد بلند نیما، آنقدر مؤثر بود که پرده‌های گوش برخی از همان شاعران سنت‌گرا را لزراند و اندکی از جزمیت‌های آنها را در هم شکست. بنابراین شاعرانی همچون: پرویز ناتل خانلری، محمدحسین شهریار، مهرداد اوستا، حسین منزوی و ... با تأثیرپذیری از جریان‌های نوگرای شعر معاصر، هر کس به اندازه‌ای در قالب‌های شعر فارسی نوآوری کردند و فضاهای تازه‌ای تجریه شد. ازین رو در این مقال به تطبیق و بررسی شعر سنتی پس از انقلاب اسلامی با شعر کلاسیک، از حیث ساختار پرداخته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64f4ab308a9d8.jpg

سرودهای انقلابی

. جمعی از شاعران

کتاب سرودهای انقلابی سروده هایی است از مائو، هوشه مینه، ناظم حکمت، برشت، مایاکوفسکی، کارل سندبرگ، توهو، لنگستون هیوز، هیلر بلوک و ....که توسط ر.ه ترجمه و انتشارات پیشگام معلمان به چاپ رسانده است.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب
649c3c63dcca2.jpg

وداع

. جمعی از شاعران

کتاب وداع اشعاریست شامل قصیده، غزل، دوبیتی و مثنوی به مناسبت چهلمین روز درگذشت ابوالحسن ورزی که توسط دوستان و شاگردان ایشان سروده شده است و امیر بهرامی آنها را گرد آوری کرده است.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب