شعر فارسی، بی‌گمان گذشته‌ای درخشان و غرورانگیز دارد. اگر ادبیات ایران در تاریخ گذشته خود، تنها سخن سرایانی همچون فردوسی، نظامی، خیام، مولوی، سعدی و حافظ را در دامن خود پرورده بود، به شایستگی قابلیت ارج‌گذاری داشت. اما این در حالی است که افتخارات شعر گذشته ایران تنها به همین قله‌های بلند محدود نمی‌شود. فریاد بلند نیما، آنقدر مؤثر بود که پرده‌های گوش برخی از همان شاعران سنت‌گرا را لزراند و اندکی از جزمیت‌های آنها را در هم شکست. بنابراین شاعرانی همچون: پرویز ناتل خانلری، محمدحسین شهریار، مهرداد اوستا، حسین منزوی و ... با تأثیرپذیری از جریان‌های نوگرای شعر معاصر، هر کس به اندازه‌ای در قالب‌های شعر فارسی نوآوری کردند و فضاهای تازه‌ای تجریه شد. ازین رو در این مقال به تطبیق و بررسی شعر سنتی پس از انقلاب اسلامی با شعر کلاسیک، از حیث ساختار پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

64fc85e2ed065.jpg

فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا

سیدجعفر سجادی

فرهنگ اصطلاحات فلسفى ملاصدرا، از آثار استاد دكتر سيد جعفر سجادى (اصفهان 1303 - 1392ش) است كه در آن واژگان و اصطلاحات فلسفى صدرالمتألهين شيرازى را به‌صورت الفبايى ذكر كرده و در مورد هركدام با استفاده از متون اصيل فلسفى توضيح داده است. البته در اين اثر، هزارها واژه بيان شده كه بسيارى از آن‌ها، به معناى دقيق كلمه، اصطلاحات فلسفى نيست و كلماتى است كه در متون فلسفى نيز آمده است و در نوشته‌هاى ملاصدرا نيز معانى خاصى غير از معانى لغوى‌اشان ندارند و گاه از قبيل اصطلاحات فلسفى‌اند، ولى اختصاصى به ملاصدرا ندارند و از اصطلاحات ويژه حكمت متعاليه شمرده نمى‌شوند. درباره روش و محتواى اين اثر چند نكته گفتنى است: 1. نویسنده با بيان اينكه: الف) پاره‌اى از متكلمان، مسئله اعاده معدوم را مطرح كرده‌اند و گفته‌اند اعاده معدوم طبق براهين عقلى محال است و بنابراین، مى‌گويند از راه عقل و برهان نتوان معاد جسمانى را ثابت كرد؛ ب) پاره‌اى قايل به معاد روحانى شده‌اند و پاره‌اى منكر معاد شده‌اند و پاره‌اى گفته‌اند اجزايى از انسان با نفس او باقى مى‌ماند و حشر اجساد بدان معنى است كه نفوس با اجزاى باقى‌مانده، حشر مى‌يابند، افزوده است: محققان فلاسفه در اصل معاد و وجود نشأت ديگر ترديدى ندارند، لكن در چگونگى آن اختلاف دارند. 2. بر طبق توضيح نویسنده: از جمله ايراداتى كه بر فلاسفه بنا بر فرض وجود اعيان ثابته در علم حق قبل از وجود عينى پيش آمده است، اين ايراد است كه آيا شرور و معاصى قبل از تقرر در عالم عين به‌وسيله افراد، در عالم علم و اعيان ثابته وجود داشته است يا نه و بالاخره با اين فرض لازم آيد كه تمام اعمال خوب يا بد بندگان قبل از ظهور در عين، به‌تدريج و در طول از زمان در علم حق وجود داشته باشد. ملاصدرا در مقام دفع اين ايراد گويد:... وجود با وحدت حقه و ذاتيه‌اى كه دارد در هر چيزى به‌حسب همان ظهور مى‌كند، مانند آب واحد در مواضع مختلف در يك جا گواراست در يك جا گنداب است و مانند شعاع آفتاب كه بر شيشه‌هاى گوناگون به الوان گوناگون ظهور مى‌يابد، بااينكه آفتاب را ذاتا رنگى نيست... خلاصه كلام ملاصدرا و عرفا در اين باب اين است كه نقص‌ها و مذموم‌ها در وجودات ممكنات، بازگشت به خصوصيات محل‌ها و قوابل مى‌كند و نه به اصل وجود. 3. نویسنده، «وجود بحت» را اين‌چنين توضيح داده است: منظور وجود محض غير مشوب به ماهيت است در تعبيرات ملاصدرا اطلاق بر ذات خداوند شده است. وى گويد: «حقيقت واجب تعالى، وجود بحت قائم‌به‌ذات است كه از آن تعبير به وجود متأكد شده است. 4. بر طبق تحقيق نویسنده: از جمله مباحث مربوط به امور عامه فلسفه، بررسى وحدت و كثرت است و لواحق آن‌ها و در مقابل وحدت، كثرت است و باز در مقابل وحدت غيريت است و هوهويت نوعى از وحدت است. ملاصدرا گويد: وحدت، رفيق وجود است؛ هر كجا وحدت هست، وجود هست و هر كجا وجود هست، وحدت هست و اين هر دو در صدق بر اشياء، متساوقند و به هرچه موجود گفته مى‌شود واحد گفته مى‌شود و در قوّت و ضعف نيز مانند همند. 5. بر طبق توضيح نویسنده: مراد از فلسفه عاميه و فلسفه مشهوره، همان فلسفه معموله است. صدرا، فلسفه مشهوره و عاميه را در مقابل فلسفه خاصیه متعاليه خود قرار داده است؛ چنان‌كه در بعضى از موارد و مسائل گويد: مطلب در فلسفه مشهوره و يا عاميه چنين توضيح داده شده است و در فلسفه ما از اين قرار است.

631dc8dd9bc5e.jpg

نقشبندان غزل

عباس مشفق کاشانی

عباس مشفق کاشانی در مورد اندیشه گردآوری این کتاب میگوید درست چهار سال پیش بدین لحاظ شکل گرفت که از انواع شعر انقلاب تنها نمونه هایی از غزل را که به تجربه زیباترین نوع شعر فارسی دراین راستا شناخته شده است بدست داده باشیم و به افرادی که در گذشته دستی در شعر داشته و تنها در آثار خود به مسایل شخصی و ارضای هواهای نفسانی می پرداخته و امروز اعتقاد دارند در انقلاب اسلامی سرزمین بزرگ ایران سیر نزولی پیموده است جوابی داده باشیم، صاحبنظران صافی ضمیر و اندیشمند و سخنوران خداشناس با مطالعه این مجموعه در خواهند یافت که صرفنظر از تعدادی غزل که تاریخ سرودن آن قبل از انقلاب بوده است بقیه سروده شاعران متعهد و مسلمان بعد از رویداد عظیم انقلاب اسلاامی ایران است که البته جوانان درین حرکت فرهنگی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند.........

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f622f378f8eb.png

میخانه آرزو؛ شرح احوال، بررسی آثار و گزیده اشعار غالب دهلوی

محمدحسن حائری

غالب فارسی از نمایندگان برجسته سبک هندی و از شاعران بزرگ فارسی‌گوی شبه قاره است که به اردو نیز شعرهایی دارد. این کتاب که گزیده‌‌ای از سروده‌های او در قالب‌های گوناگون شعری را دربر دارد، با مقدمه‌ای تفصیلی در شناخت وی و آثارش و نیز مقدمه‌ای که خود وی بر دیوانش نوشته، همراه است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
5f550073c045a.png

سومنات خیال؛ قصیده‌های فارسی غالب دهلوی

شیوه غالب دهلوی در عالم شاعری موجب شد که نازک‌خیالانی چون حالی، شبلی، گرامی و اقبال به جهان شعر و ادب گام نهند و مقبول طبع مردم صاحب‌نظر شوند. غالب در انواع سخن بر همگنان غالب آمده و در قالب‌های گوناگون طبع‌آزمایی کرده است. چیرگی وی بر زبان و ادب فارسی و اردو پایداری تصنیفاتش را تضمین کرده و ادب ایران و هند را تحفه‌ای گران‌بها به ارمغان داده است. غالب 71 قصیده فارسی دارد که در این کتاب به ترتیب حروف الفبا (از آخرین حرف به اولین بر مبنای مصرع اول هر قصیده) شکل یافته و هر قصیده را شناسنامه‌ای فراهم آمده است و مقدمه فارسی شاعر را بر دیوان اردو بر سر دارد تا شیوه نثر وی خواهندگان را روشن شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب