5634f1cd61652.PNG

شخص سوم(اطریش علیا)؛ نمایشنامه ای مردمی در سه پرده

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات ققنوس تاریخ چاپ: ۱۳۵۶ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

فرانتس کسافر کروتس در سال ۱۹۴۶ در شهر مونیخ واقع در استان باوریا(جنوب آلمان) متولد شد. مدرسه هنرپیشگی را در همان شهر به پایان رساند و در تئاتر زیرزمینی مونیخ به بازیگری پرداخت. وی به دریافت جوایز متعددی در زمینه ادبیات و نمایشنامه نویسی نائل گشته و بعد از این تاریخ نمایشنامه های زیادی نوشته است. از کارهای مهم او “کله شق”، “کار خانگی”، “مربوط به مردان”، “اصطبل”، و “فریتس عزیز”، “اطریش علیا یا شخص سوم” و “کاشانه یا کلبه ی والدین” را می توان نام برد. کروتس تمام شخصیت هایش را از میان طبقه ی کارگر و دهقانان استان باوریا انتخاب کرده است و اکثر نمایشنامه هایش را به همین لهجه نوشته است. از آنجا که شخصیت های نوشته های او بطور کلی نیک، ساده، خوش باور و مظلوم هستند و تحت فشار نظام حاکم بر آنها دست و پا می زنند، تصور می رود که انتخاب لهجه باید به این دلیل باشد که سادگی و معصومیت آنها بیشتر نمودار گردد. شیوه تئاتری او “واقعگرایی اجتماعی” است و یکی از قواعد مهم این شیوه این است که هرکدام از آدم های نمایش نمونه ی کاملی از آدمهای طبقه خودشان تقریبا در همه جای دنیا باشند. این نمایشنامه با ترجمه رضا کرم رضایی در سال 1356 توسط انتشارات ققنوس و با سرمایه موسسه انتشاراتی امیر در تهران و در 2000 شمارگان منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

64fc6ea985b4e.jpg

فرهنگ تئاترها و نمایشهای تلویزیونی

عباس جهانگیریان

“فرهنگ تئاترهای تلویزیونی” شامل مجموعه ای از آثار پخش شده از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۰ بوده که از سوی اداره کل آموزش و پژوهش سیما انتشار یافته است. فهرست نمایش های تلویزیونی آمده در این کتاب بر پایه سال تولید چینش شده است و مؤلف نیز در آغاز آن گذری بر روند تولید تئاتر تلویزیونی داشته است. مقدمه این کتاب را داریوش مؤدبیان نوشته و در بخشی از آن آورده است: “تئاتر تلویزیونی از گونه برنامه های تلویزیونی است و نه از انواع تئاتر به معنای صحنه ای آن. تئاتر تلویزیونی به هر شکل و نوعی که باشد بیشتر به تلویزیون تعلق دارد و به آن نزدیک تر است.”

63c54eca06db9.jpg

تاراج میراث ملی - جلد چهارم (هیئت های آلمانی و آمریکایی و نوشته جراید 1317ه.ق الی 1318 ش برابر با 1899.م الی 1940.م)

جلد حاضر چهارمین و آخرین جلد از تاراج میراث ملی مشتمل بر یک مقدمه و سه فصل است، که براساس اسناد موجود در وزارت خارجه، از سال 1314 ه.ق/الی1318 ه.ش/1899 الی 1939م تهیه و تدوین شده است. در فصل اول، اسناد موجود در رابطه با کاوشگران و حفاران آلمانی، در فصل دوم اسناد مربوط به هیاتهای آمریکایی و در فصل سوم نوشته جراید مختلف آن روز جهان، در مورد حفاری و اشیای عتیقه و باستانی در ایران و کشف آثار ذی قیمت و تاریخی، مورد بررسی قرار گرفته اند.