در پی تحولاتی که در سده‌های گذشته به دست اندیشمندانی چون گالیله، دکارت، کانت و هگل در علم و فلسفه و تفکر تاریخی صورت گرفت، باورهای کهن و اعتقادات جزمی فروریخت و نظمی نو پدید آمد. نویسنده در این کتاب به تبع آیین لوتر و افکار کانت، نیچه، کیرکگور و ویتگنشتاین، بیشتر بر شیوه ایمان تکیه می‌کند تا بر موضوع ایمان. نویسنده کتاب خود را کوششی می‌داند برای نشان دادن ماجرایی که در سه یا چهار قرن گذشته بر مسیحیان رفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

629220b47b7db.png

روح فلسفه قرون وسطی

اتین ژیلسون

این کتاب یکی از برجسته‌ترین آثار فیلسوف فرانسوی اتین ژیلسون مورخ فکر و فرهنگ قرون وسطی است. فصول مختلف این کتاب ابتدا به صورت سخنرانی در دانشگاه ابردین واقع در اسکاتلند القاء گردیده، سپس به صورت کتاب درآمده است. در سراسر این سلسله از دروس که در دو دوره ادا شده است، روی سخن به سوی این مقصد است که در قرون وسطی وجود فلسفه مسیحی که مورد نزاع است، افزون بر ادب مسیحی و هنر مسیحی اثبات شود.

585b812ad521d.PNG

موقعیت مسیحیان آسیای غربی در دولت ایلخانان

عبدالرسول خیراندیش

مغولان از همان سال‌های آغازین فتوح خود در ایران با مسیحیان آسیای غربی آشنا شدند. از آن پس تا چهل سال بعد که پیروزی‌های مغولان در ایران، و به طور کلی آسیای غربی ادامه یافت، کم کم مسیحیان اعم از گرجی، ارمنی و نستوری در سیاست آنان (مغولان) جایگاهی ویژه یافتند. آنان بخوبی متوجه دوگانگی جوامع مسلمان و مسیحی در آسیای غربی بودند. این دوگانگی از قرن اول هجری قمری (هفتم میلادی)، که اسلام بر آسیای غربی سلطه پیدا کرد، و مسیحیان را به زیر نفوز خود کشید، آغاز شده بود.