به طور کلی درباره شاه اسماعیل می‌توان گفت نه‌تنها رقبای ایرانی خود را برداشت، بلکه سرحدات را نیز از هر طرف به اندازه قابل توجهی توسعه داد. در سکه‌هایی که از دوره او باقی مانده، این نام‌ها و القاب را می‌توان دید: السلطان العادل الکامل الوالی ابوالمظفر اسمعیل سلطان الصفوی خلدالله ملکه و سلطانه، السلطان العادل الکامل الهادی ابوالمظفر شاه اسمعیل بهادرخان الصفوی خلدالله تعالی ملکه و .... . در این جزوه درباره سکه‌های طلای باقی‌مانده از دوره شاه اسماعیل اول بررسی صورت گرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

6582f5f0cebc0.jpg

پشت پرده، نگاهی گذرا بر آثار نستعلیق نویسان از دوره صفویه تا عصر حاضر

حسن دانشفر

دانشفر همدانی در اواخر عمر کتابی منتشر کرد با عنوان «پشت پرده، نگاهی گذرا بر آثار نستعلیق نویسان…» و در آن کتاب انتقادات و ایراداتی ادبی در شیوه‌ی نگارشی اساتید درجه اول خوشنویسی کشور ازجمله: عبدالله فرادی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، یدالله کابلی و غلام‌حسین امیرخانی وارد دانست....

64870e16d9dfd.jpg

اردبیل در عصر صفویه

رئوف موسوی

اردبیل جزیی از ایران زمین است که همیشه در تاریخ این کشور پایگاه و جایگاه مهمی چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام خصوصا در زمان صفویان داشته است و توانسته در تاریخ ایران، نام و آوازه بسیار بلندی را برای خود به جای بگذارد و این نام و خاطره در ذهن تمام ایرانیان هست و خواهد بود.باری که شهر تاریخی و باستانی اردبیل به استناد تاریخ قدمت آن به بیش از سی قرن می‌رسد در زمان صفویه دوره مجد و علاء را پیموده است، لذا شهر اردبیل نیز سیر قهقرایی خود را پیموده و به وضع کنونی درآمده است. هدف کلی این پژوهش مطالعه و شناخت اوضاع اردبیل در زمان صفویه می‌باشد و سعی شده سیمای اردبیل را آن طور که بوده بررسی شود و به همین منظور تحقیق فوق در قالب وضعیت آن زمان انتخاب شده است بدین ترتیب هدف کلی طرح شامل موارد زیر می‌باشد: 1. نگاهی به شهر اردبیل 2. اوضا اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و اقتصادی اردبیل 3. اردبیل از دیدگاه جهانگردان 4. دانشمندان، نویسندگان و شاعران اردبیل 5. آثار و بناهای تاریخی اردبیل.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62b8520af286d.png

سکه های آقامحمدخان قاجار و پدرش محمدحسن‌خان قاجار

محمد مشیری

محمدحسن‌خان قاجار در شهرهای اصفهان، یزد و تبریز اقدام به ضرب سکه طلا کرد و در شهرهای استرآباد، اصفهان، کاشان، مازندران، قم، رشت و تبریز ضراب‌خانه نقره تأسیس کرد. او از سکه‌های معدودی باقی مانده که بسیار نایاب هستند. بر روی سکه‌های طلای محمدحسن‌خان نقش شعار شیعی به عبارت: لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله، نقش بسته است. در این کتابچه درباره ویژگی‌های سکه‌های طلای باقی‌مانده از آقا محمدخان قاجار و پدرش محمدحسن‌خان قاجار نکاتی بیان شده است.

هنر/مطالعات عمومی
کتاب
62b1c16095116.png

راهنمای گردآوری سکه (بخش دوم)

محمد مشیری

فن شناختن سکه را سکه‌شناسی نامند. کسی که سکه را بشناسد و سکه اصل را از مسکوک تقلبی تشخیص دهد، سکه‌شناس نامند. سکه‌شناسی یکی از رشته‌های مهم باستانی شناسی است با این امتیاز که سایر آثار باستانی از قبیل سفال و چوب و پارچه و عاج و ... در نتیجه قرن‌ها ماندن در زیر خاک فرسوده شده و از حالت اصلی تغییر یافته و ناقص و معیوب و پاره و شکسته می‌شود یا به‌کلی معدوم و نابود می‌گردد؛ ولی سکه چون از فلزات مانند طلا، نقره، مس، برنج، برنز و ... ساخته می‌شود، تقریبا به حالت اصلی صحیح و سالم مانده و به دست می‌رسد و پرده از بسیار نکات مبهم و تاریک تاریخ برمی‌دارد. در این کتاب درباره طبقه‌بندی سکه‌ها، سکه‌های مخصوص، سکه‌های یادگاری، لوازم سکه‌شناسی، ضرب سکه، ضرابخانه‌های ایران، و ... نکاتی طرح شده است.

هنر/مطالعات عمومی
کتاب