هفتاد سال پیش کودکی در یوش مازندران دیده به جهان گشود که مقدر بود بعدها نیمای نیماور (نام آور) گردد. نیما در طی زندگانی ادبی خود در داستان نویسی، نمایش نامه نویسی، نگارش مباحث ادبی به آزمایش پرداخته است، ولی آنچه که او را نامبردار ساخته جنبه شاعری اوست. در شعر نیز وی مراحل مختلف را طی کرده: سرودن اشعاری که شکل و قالب و مضمون آنها به سبک قدماست ولی مضمون آنها نو و بکر می باشد و سرودن اشعار به سبک نو. از این سه نوع، آنچه که شخصیت نیما را نشان می دهد دسته اخیر است. پس از درگذشت نیما بنا به وصیت وی کار تدوین و چاپ آثار فراوان و گرانقدرش با یاری همسر و فرزند و چند تن از یاران صمیم آن مرحوم با مراقبت نویسنده آغاز شد و نخستین شماره به عنوان افسانه و رباعیات و دومین شماره به عنوان "ماخ اولا" به همت و علاقه بی شائبه آقای سیروس طاهباز و همراهی آثای شراگیم فزرند ایشان منتشر شده است

منابع مشابه بیشتر ...

64e20f172c56b.jpg

واژه های مازندرانی و گزیده هایی از اشعار روجا در اشعار نیما یوشیج

فتوت نصیری سوادکوهی

موضوع کتاب گزیده ای از سروده های طبری نیما تحت عنوان روجا و مجموعه واژه های طبری (مازندرانی) است که شاعر بلند آوازه و نوپرداز معاصر ایران مرحوم نیما یوشیج (علی اسفندیاری) در اشعار خودآورده است. این واژه ها به لهجه طبری در منطقه بین نور تا نوشهر خصوصا در نقاط کوهستانی و ییلاقی متداول است که شاعر در آنجا زاده شده و بخشی از زندگی خود را در آن نواحی سپری کرده است، هرچند تعدادی از واژه های به کار گرفته شده به وسیله نیما در نقاط میانی و قسمت شمالی جبال البرز و شرق مازندران یکسان تلفظ می شود.

61e97cbe1da79.png

چهار چهره: خاطرات و تفکرات درباره نیما یوشیج، صادق هدایت، عبدالحسین نوشین و ذبیح بهروز

انور خامه ای

تاریخ تحول و ارزش فرهنگ یک ملت را تنها در زندگی و آثار شخصیت‌های فرهنگی‌اش می‌توان برآورد کرد. در این کتاب خاطرات و تفکرات انور خامه‌ای درباره چهار شخصیت فرهنگی دوران اخیر شرح داده شده است. این چهار تن گرچه از جهات گوناگونی با هم تفاوت داشتند؛ ولی از چند نظر میان آنها شباهت چشمگیری وجود داشت. مهم‌ترین شباهت و یکسانی آنها این بود که هرکدام از آنها در یک قلمرو از فرهنگ ما پیشگام جنبش و روند نویی بودند که گرچه در آغاز با دشواری‌ها و در بعضی موارد با مخالفت‌ها و کارشکنی‌های فراوانی مواجه شد. این چهارتن عبارتند از: نیما یوشیج، صادق هدایت، عبدالحسین نوشین، ذبیح بهروز.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ff6f6adbb22d.png

نیما چشم جلال بود؛ مجموعه گفتار، نقد، سرود، نامه، مکالمه

علی اسفندیاری (نیما یوشیج)

این کتاب دربرگیرنده نامه‌ها، گفتارها، نقدها، سرودها و مکالماتی است که بین نیما یوشیج و جلال آل احمد انجام شده است. در اولین نوشتاری که در این کتاب آورده شده، جلال آل احمد درباره شعر نیما می‌گوید: «بسیار روشن است که شعر نیما، یک شعر مشکل است و صاف و ساده نیست که هر باسوادی بتواند بفهمد. چنین تقاضایی را باید از یک شاعر رئالیست مثل ایرج داشت. نیما بیشتر جاها با سمبل‌ها یعنی با رمزها و جملات پیچیده سروکار دارد و این دومین مشکلی است که در راه فهم شعر او ایستاده است. شعر او رمزی است. سمبلیست است». مطالب این کتاب در پانزده بخش گردآوری شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
5f467f7e8dea8.png

یادداشتها و ....؛ پنجمین دفتر از مجموعه آثار

علی اسفندیاری (نیما یوشیج)

این کتاب که پنجمین دفتر از مجموعه آثار نیما یوشیج را دربر گرفته است، شامل بخشی از نوشتارها و یادداشت‌های نیما یوشیج است. در این کتاب دو نامه از نیما و همچنین بخشی از یک مقدمه کتاب آورده شده است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب