6313612c0b491.png

ریشه یابی واژه های گیلکی و وجه تسمیه شهرها و روستاهای گیلان

مکان چاپ: گیلان/رشت ناشر: گیلکان تاریخ چاپ: ۱۳۷۲ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب دربرگیرنده دو بخش است: ریشه‌یابی واژه‌های گیلکی و وجه تسمیه شهرها و روستاهای گیلان. هر یک از این دو بخش در واقع خود بخشی از دو کتاب پیش‌تر چاپ‌شده شادروان سرتیپ‌پور بوده است. بخش اول در اصل بخش سوم و متمم کتاب «ویژگی‌های دستوری و فرهنگ واژه‌های گیلکی» و بخش «وجه تسمیه» نیز بخش فشرده و تنظیم‌یافته از مطالب مفصل و پراکنده‌ای بوده که مؤلف در کتاب معروف خود «نام‌ها و نامدارهای گیلان» آورده است.

منابع مشابه بیشتر ...

636cd586f2534.png

فرهنگ لغات و اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های گیلکی

احمد مرعشی

گردآوری گویش‌های ایرانی و پژوهش در آنها از دیدگاه مردم‌شناسی اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا از این راه می‌توان نه‌تنها به شناخت مقولات فرهنگی و ذهنی و جمعی مردم راه یافت، بلکه به خط سیر اقوام گذشته در سرزمین‌های مختلف و تأثیر و تأثر آنها و منشأ و مأخذ افزارها و وسایل تولید نیز پی برد و اطلاعات بسیار سودمندی برای تحقیقات مردم‌شناسی فراهم آورد. این کتاب دربرگیرنده گویش و اصطلاحات و ضرب‌المصل‌های گیلکی است که در این راستا به نگارش درآمده است.

6315fa5281c7b.png

فرهنگ مثلها و اصطلاحات گیل و دیلم

محمود پاینده لنگرودی

این کتاب دربرگیرنده حدود 1300 مثل و اصطلاح به گویش مردم جلگه و کوهستان «شرق گیلان» است. برگردان مثل‌ها و اصطلاحات، خواننده را از مراجعه به فرهنگ لغات بی‌نیاز می‌کند؛ برای استفاده زبان‌شناسان و دیگر محققان، آوانوشت، کاربرد و کنایه‌های مثل‌ها نیز به اختصاص نوشته شده است. به دنبال هر مثل، مصراع‌ها و بیت‌ها و مثل‌ها و اصطلاحات و تکیه‌کلام‌ها از گویش‌های دیگر، به‌ویژه زبان فارسی نزدیک‌ترین معادل مثل‌های گیلکی است که برای گویاتر کردن این مثل‌ها گردآوری شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6149e2d090b60.jpg

نشانیهایی از گذشته دور گیلان و مازندران

جهانگیر سرتیپ پور

مولف کتاب درباره انگیزه شروع کتاب اینگونه می‌گوید: گمان می‌کنم داستانهای فردوسی یقینا ساخته و پرداخته یک نسل نیست و گواهی میلیونها مردمیست که حتی پیش از عهد سلطنت ساسانیان اطلاعات خود را در لوح خاطر ثبت و ضبط نموده و از نسلی به نسلی دیگر انتقال داده‌اند با یقین به تصرف و تحریفی که در آن حکایات و نامهای قهرمانان داستانها بمرور زمان شده است. به سائقه این اندیشه مقدمتا یکی از نشانیهای شاهنامه را که مربوط به تشکیل دولتی در حاشیه بحر خزر و در دامن البرز کوه بوده است و به گفته فردوسی مربوط به اواخر عصر حجر و در آستانه عصر آتش می‌باشد، انتخاب و سرفصل تحقیقات تاریخی نمودم، از آن پس به بخش‌های زیر خواهیم پرداخت: گیلان و مازندران از دیدگاه زرتشت، دریا کناران خزر در آئینه آثار و متون پیش از تاریخ، گیلان و مازندران به دوران مهاجرت آریائیان و تاخت و تاز آسوریان، گواهی های تاریخ و تجزیه و تحلیل

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب