شیوه تاریخ نویسی مورخان و تلقی آنان از تاریخ معمولاً در معرض تاثیرات مستقیم جریان ها و رویدادهایی قرار دارد که در دراِزای حیات آنان روی می دهند. کتاب حاضر، تاریخ جهان آرا، اثر قاضی احمد غفاری قزوینی یکی از وقایع نامه نویسان سرشناس عهد سلطنت شاه طهماسب اول است. مولف تلاش کرده تا در تصنیف خود وقایع، رخدادها و مسائل روی داده در زمان حیاتش را روایت گر باشد. قاضي احمدبن محمدغفاري قزويني از اعقاب عالم معروف عبدالغفار قزويني مولف كتاب الحاوي الصغير است. پدرش قاضي محمد در شهر ري سمت قضا داشته و با تخلص وصالي اشعاري مي سروده و به سال 933 فوت كرده است. قاضي احمد مردي فاضل و منشي وشاعر و خوش خط و مورخ بوده و همواره در پيش اُمرا و شاهزادگان صفوي محترم و معزز مي زيسته ومدتي نيز در دستگاه سام ميرزا مولف تحفه ی سامي مقيم بوده است. قاضي احمد غفاري درتاريخ، مولف دو كتاب نفيس و معتبراست؛ يكي تاريخ نگارستان و ديگري -کتاب پیش رو- تاریخ جهان آرا. وی در پایان عمر به زیارت خانه ی خدا رفت و در راه بازگشت به سرای باقی شتافت. این کتاب از روی نسخه ی عکسی منتسب به استانبول که توسط مجتبی مینوی تهیه شده بوده و مقابله با چندین نسخه ی معتبر و نیز مقابله با نسخه ی تحشیه شده توسط علامه قزوینی تدوین شده است و در سال 1343 در 2000 شمارگان توسط انتشارات کتابفروشی حافظ در تهران منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6581bcce0283c.jpg

تاریخ قزلباشان

میرهاشم محدث

در زمانی که مملکت وسیع ایران در تب و تاب هرج و مرج و ملوک الطوایفی می سوخت و هر کدام از امرای تیموری و آق قویونلو و دیگر حکام محلی گوشه ای از این مرز و بوم را مقر حکمروائی خود نموده بودند اسماعیل میرزا توانست با سرکوب یکی از بانفوذترین و مقتدرترین طوایف حاکم بر ایران یعنی آق قویونلو در شرور در بهار سال 907 بنیان حکومتی را در این کشور استوار سازد که قدرت و سلطه آن تقریبا دو قرن و نیم امتداد یافت. صفویان که خود را منسوب به هفتمین امام شیعیان می کردند توانستند با ایجاد تمرکز سیاسی و وحدت مذهبی از طریق رسمیت دادن به مذهب شیعه ایران را از حالت تشتت و تجزیه و خان خانی بیرون آورند. افراد جانبازی که شاه اسماعیل را در این امر خطیر یاری کردند و تمرکز سیاسی و وحدت مذهبی کشور مدیون خون و رنج ایشان است بخ مناسبت کلاه سرخ رنگ خویش در تاریخ به نام قزلباش شهرت یافتند. این کتاب رساله ایست درباره طوایف مختلف و امرای قزلباش همراه با اندکی از وقایع مهم مربوط به زمان هریک از آنان.

6537ead2001fa.jpg

تقویم و تقویم نگاری در تاریخ

ابوالفضل نبئی

از زمانی که انسان تمدن خود را آغاز نهاد و نوشتن آموخت و خواست که از گذشته خود مطلع باشد و آیندگان را از حال خود و گذشتگان خویش باخبر سازد، به نگارش سرگذشت طولانی بشریت و نمایاندن تمدنهای بشری پرداخت، این اصل را احساس کرد که نیاز به مشخص کردن زمان وقایع و حوادث بر تمام مسائل برتری دارد... در بخشی از این کتاب گفتارهای ما اختصاص دارد به بیان و توضیح چگونگی آشنایی انسان به این قبیل قضایا و حل مسائل مربوط به آن و کشف رموز طبیعت و استفاده از آنها جهت اختراع تقویم. در بخشی دیگر از این کتاب گفتار ما در خصوص تقویمهایی است که به این منظور از قدیم الایام در عرصه گیتی در میان و اقوام و صاحبان ادیان پیدا شده اند و بیان خصوصیات فرهنگی و جنبه های دینی و قومی آنها منظور نظر می باشد. در بخشی دیگر از کتاب از اصول و قواعد استخراج تقویمها سخن رفته است، این امر اگرچه به طور اجمال و به صورت اختصار بیان شده است ولی خالی از فایده نخواهد بود زیرا کتابها و آثاری که از اصول استخراج تقویمها سخن می گویند متاسفانه هنوز در قفسه های کتابخانه ها خاک می خورند کمی آشنایان به علم نجوم و بی توجهی که از زمانهای قبل به این علم شده است علاقمندان را مایوس ساخته و تلاش آنان به جایی نمی رسد ....