634579cc69f36.png

فرهنگ واژگان سره فارسی برساخته دکتر کزازی

مکان چاپ: قم ناشر: نشر استاد مطهری تاریخ چاپ: ۱۳۸۷ هجری شمسی زبان: فارسی

در یک قرن اخیر چند هزار واژه بیگانه از زبان‌های مغرب‌زمین وارد زبان فارسی شده است. اما در این میان برخی از بزرگان ادب فارسی در پی یافتن یا زنده‌کردن الفاظ و تعابیر فارسی اصیل یا سره هستند. یکی از بزرگان ادب فارسی جناب آقای دکتر کزازی است که هم واژگان کهن فارسی را زنده کرده‌اند و هم برای مفاهیم تازه الفاظ و واژگان مناسب ساخته‌اند. این کتاب مجموعه‌ای از این واژگان است.

منابع مشابه بیشتر ...

6409e4eff080b.jpg

فرهنگ واژه های فارسی سره برای واژه های عربی در فارسی معاصر

فریده رازی

هدف این کتاب معرفی واژه های فارسی اصیلی است که در فرهنگهای قدیمی فارسی یاد شده اند و در ادبیات گذشته متداول بوده اند اما در زبان رایج گفتار و نوشتار کمتر شنیده و خوانده می شوند و جای خود را به واژه هایی عربی داده اند قصد کتاب شناساندن واژه های از یاد رفته یا کم کاربرد است نه واژه سازی و هریک از واژه های ارائه شده دست کم در یکی از فرهنگهای کهن آمده است. چاپ نخست کتاب با نام فرهنگ عربی در فارسی معاصر منتشر شد و چون این نام به درستی مضمون و محتوای کتاب را نمی رساند در چاپهای بعدی نام دقیقتر کنونی جایگزین شد

63b17b0f58fc6.png

فرهنگنامه بومی سبزوار: شامل لغات و اصطلاحات گویش سبزواری با شواهدی از اشعار محلی این شهرستان

حسن محتشم

گرچه گویش سبزواری یکی از لهجه‌های فارسی دری است و سالیان دراز شلاق زبان‌های ناهماهنگی چون زبان ترکی، مغولی، عربی و ... را بر شانه خود تحمل کرده و امروزه در قسمت نسبتا وسیعی از خاک ایران تکلم می‌شود، هرگز نمی‌توان آن را از لهجه‌های دیگر زبان فارسی برتر دانست. وقتی از گویش سبزواری سخن گفته می‌شود و اختصاصات دستوری یا واژه‌های آن بررسی می‌شود، نباید این تصور پیش آید که با یک گویش صددرصد ثابت سروکار داریم و بین افراد مختلفی که با آن گویش تکلم می‌کنند، وحدت کلمه و لفظ برقرار است. در این کتاب لغات و اصطلاحات گویش سبزواری با شواهدی از اشعار محلی این شهرستان گردآوری شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

567d6e363302d.PNG

بررسی پدیده نوستالژی در شاهنامه فردوسی و آثار شهریار

فاطمه غفوری

اين پژوهش بر آن است که نوستالژي (حسرت گذشته و غم غربت) را در شاهنامه فردوسي و آثار شهريار بکاود تا از يک سو خصيصه‌هاي برجسته مقوله حسرت گذشته و غم غربت را بيابد و سپس ريشه‌‌هاي مفهومي رواني اجتماعي آن را در آثار دو شاعر بررسي و مقايسه کند و مشخص نمايد که علل حسرت گذشته و غم غربت در شعر گذشته (شاهنامه فردوسي) با شعر معاصر (شهريار) تا حدودي متفاوت بوده است و در شاهنامه جنبه ملي داشته اما در آثار شهريار بيشتر ناشي از احساسات شخصي بوده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
مقاله