طبیعت نامحدود صورت متناسبی است از حقیقت خود یا اصل وجود. دامنه دانش وسیعتر از ملاحظاتی است که در زمانها پایه علمی قرار می گیرد، زیرا دانش طبیعت به وسعت همه طبیعت است که بشر در زمانها به قدر ترازوی خود آنرا می سنجد و به همین جهت است که عمر قوانین علمی جاودان نیست و آن مقرراتی هم که نسبتا صاحب زمان بیشتری هستند معادلات آن نزدیک تر یا متکی به اصل ثابت وجود و فطرت می باشد. مولف کتاب سعی دارد ضمن رساله خود تا انجا که ممکن است رابطه و اتصال بی فاصله فیزیک و متافیزیک را که نتیجه یک اشتباه کوچکی است از میان بردارد و واقعیت طبیعت را بنابر شایستگی های او توضیح دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

618a7201c5199.jpg

روزهای بی تو (جنگ ادبی)

واحد ادبیات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

مجموعه ای که تحت عنوان جنگ ادبی توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی فراهم گردیده، معدودی از آثار منتخب ادبی و عرفانی است که در مورد شخصیت والای حضرت امام خمینی به رشته تحریر درآمده است

58ad1610f2cba.PNG

سبک آذربایجانی: انسان در میانه طبیعت و خدا

نرگس اسکویی

بدون تردید، آنچه باعث تمایز اصلی سبک‌های ادبی از هم می‌شود پیش از اینکه محصول دگرگونی در حوزه زبانی و ادبی باشد، حاصل تغییر نگرش و دیدگاه عمومی گویندگان یک دوره و مکتب ادبی به دوره‌ها و مکتب‌های دیگر است؛ البته این تغییر بینش جریانی است که به تدریج در آثار ادبی ظاهر می‌شود و اغلب نتیجه تحولات اجتماعی و فرهنگی است. در مطالعات سبک‌شناسی دوره‌ای، نخستین سبک دوره‌ای شعر فارسی، یعنی سبک خراسانی با ویژگی‌هایی مانند برون‌گرایی و طبیعت‌گرایی وصف می‌شود و دومین دوره، یعنی سبک عراقی بیشتر به داشتن بینش عرفانی معروف است. اما رسیدن از دیدگاه طبیعت‌گرایانه به دیدگاه عرفانی نیازکند گذر از مرحله‌ای حساس به نام انسان است که این مرحله گذار توسط شاعران سبک آذربایجانی محقق شده است. مقاله حاضر به بررسی نقش گویندگان سبک آذربایجانی در ایجاد تحول عظیم فکری در سبک شعر فارسی و جایگاه «انسان» در این سبک می‌پردازد و این مکتب را از نظر تعامل «شاعر» و «انسان»، با دیگر سبک‌های شعر فارسی مقایسه می‌کند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61069d7b5c11f.jpg

تطهیر و تنویر القلوب

شاه مقصود صادق عنقا پیر طریقت اویسی

ملاقاتهای مکرر عده‌ای از اساتید محترم دانشگاه قاهره و دانشمندان محقق مصر از حضرت پیر طریقت اویسی در ایران مبداء تاریخی دو واقعه عظیم تا حال است که وهله اول آن به ترجمه و نشر دو گنجینه از آثار منتشره مکتب اویسی یکی بنام من الفکر الصوفی الایرانی و دیگری بنام رحله الانسان من الجنین الی الجنان انجامید که مقدمه شگرفی جهت ظهور واقعه دوم گردید. اظهار اندیشه‌های حقیقی و تحقیقی حقایق عرفان اسلامی از طرف ایشان موجب دعوتهای صمیمانه آن بزرگواران علاقمند شد. در اجابت این دعوات بود که صاحب ارشاد ناطق بحقایق حضرت شاه مقصود صادق عنقا پیر طریقت اویسی به مصر عزیمت فرمودند. نتیجه این مسافرت علاوه بر ایراد سخن‌رانیهای مهم عارفانه در دقایق دین مبین اسلام و فرهنگ عرفان اسلامی ایران، افاضه رسالات دقیق و مهم چهارگانه از مولفات حضرت ایشان در بیان حقایق و دقایق ارشادی و عظیم اسلام: تطهیر و تنویر القلوب، مقاصد الارشاد، الصلوه، و سراج الهدی در سیر مسالک اهل هدایت است که اصلا بزبان عربی در قاهره-مصر طبع و در تمام کشورهای عربی زبان منتشر شد. از آنجائیکه ترجمه فارسی و انتشار رسائل موصوف بدالئل اعتقادی و فرهنگی در ایران حائز کمال وجوب و اهمیت است، به تدوین و طبع و انتشار آن در زمانی کوتاه همت گمارده اند.

فنون ادبی
کتاب