ملاقاتهای مکرر عده‌ای از اساتید محترم دانشگاه قاهره و دانشمندان محقق مصر از حضرت پیر طریقت اویسی در ایران مبداء تاریخی دو واقعه عظیم تا حال است که وهله اول آن به ترجمه و نشر دو گنجینه از آثار منتشره مکتب اویسی یکی بنام من الفکر الصوفی الایرانی و دیگری بنام رحله الانسان من الجنین الی الجنان انجامید که مقدمه شگرفی جهت ظهور واقعه دوم گردید. اظهار اندیشه‌های حقیقی و تحقیقی حقایق عرفان اسلامی از طرف ایشان موجب دعوتهای صمیمانه آن بزرگواران علاقمند شد. در اجابت این دعوات بود که صاحب ارشاد ناطق بحقایق حضرت شاه مقصود صادق عنقا پیر طریقت اویسی به مصر عزیمت فرمودند. نتیجه این مسافرت علاوه بر ایراد سخن‌رانیهای مهم عارفانه در دقایق دین مبین اسلام و فرهنگ عرفان اسلامی ایران، افاضه رسالات دقیق و مهم چهارگانه از مولفات حضرت ایشان در بیان حقایق و دقایق ارشادی و عظیم اسلام: تطهیر و تنویر القلوب، مقاصد الارشاد، الصلوه، و سراج الهدی در سیر مسالک اهل هدایت است که اصلا بزبان عربی در قاهره-مصر طبع و در تمام کشورهای عربی زبان منتشر شد. از آنجائیکه ترجمه فارسی و انتشار رسائل موصوف بدالئل اعتقادی و فرهنگی در ایران حائز کمال وجوب و اهمیت است، به تدوین و طبع و انتشار آن در زمانی کوتاه همت گمارده اند.

منابع مشابه بیشتر ...

63fb566375557.jpg

دیوان صفی علیشاه شامل: قصاید، غزلیات، ترجیعات، رباعیات

حاج میرزا حسن صفی علیشاه

حاج میرزاحسن اصفهانی، ملقب به صفی علیشاه از مشهورترین مشایخ و بزرگان متصوفه در اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری و از جمله فضلا و علما و بزرگان عرفاء سلسله نعمتاللهی بود. وی که شاعری توانا و عارفی مطلع بود، نخست از جمله مریدان منور علیشاه شیرازی، قطب سلسله نعمت اللهی محسوب میشد، اما پس از اینکه به نمایندگی از وی به تهران مهاجرت کرد و مدتی در این شهر اقامت نمود، خود رأساً ادعای قطبیت کرد و سلسله صفی علیشاهی را بنیان نهاد... سوگند خورده ایم بموی تو بارها تا بگذریم در غمت از اختیارها گفتم که دل بزلف تو گیرد مگر قرار زان بیخبر که داده بیاد او قرارها داند کسی که روزش از آنطره گشته شام بر عاشقان گذشته چسان روزگارها

63f77e9ebc9ff.jpg

غنچه باز در شرح گلشن راز

جلال الدین علی میرابوالفضل عنقا

کتاب «غنچۀ باز در شرح گلشن راز» تألیف جلال الدین علی میر ابوالفضل عنقا، عارف سلسله اویسی در قرن سیزدهم هجری شمسی است. کتاب غنچۀ باز، شرح مثنوی «گلشن راز» با موضوعیت عشق و عرفان اسلامی است. این کتاب در قالب شعری مستزاد است. این مستزاد عرفانی، با اضافه کردن واژگان بر پایان هر مصراع مثنوی «گلشن راز» نگارش شده است و در واقع قالب مثنوی گلشن راز را به قالب مستزاد تغییر داده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

634582ada81c6.jpg

چنته جهان عارف

شاه مقصود صادق عنقا پیر طریقت اویسی

طبیعت نامحدود صورت متناسبی است از حقیقت خود یا اصل وجود. دامنه دانش وسیعتر از ملاحظاتی است که در زمانها پایه علمی قرار می گیرد، زیرا دانش طبیعت به وسعت همه طبیعت است که بشر در زمانها به قدر ترازوی خود آنرا می سنجد و به همین جهت است که عمر قوانین علمی جاودان نیست و آن مقرراتی هم که نسبتا صاحب زمان بیشتری هستند معادلات آن نزدیک تر یا متکی به اصل ثابت وجود و فطرت می باشد. مولف کتاب سعی دارد ضمن رساله خود تا انجا که ممکن است رابطه و اتصال بی فاصله فیزیک و متافیزیک را که نتیجه یک اشتباه کوچکی است از میان بردارد و واقعیت طبیعت را بنابر شایستگی های او توضیح دهد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب