این کتاب مشتمل بر مجموعه مقالاتی است که "باقر پرهام" در فاصله سال‌های 1347 تا 1374به رشته تحریر درآورده است .این مقالات در دو بخش اصلی : "مقالات پیش از انقلاب" و "مقالات پس از انقلاب" نظام یافته‌اند .بخش نخست این مقالات، دل مشغولی‌ها و ذهنیت ضد سرمایه‌داری و ضد غربی نویسنده و شیفتگی وی به انقلاب را نشان می‌دهد .اما بخش دوم نوعی بازنگری و بازاندیشی در مفاهیمی چون حکومت، قدرت سیاسی، حقوق بشر و ادبیات است .عناوین برخی مقالات عبارت‌اند از : "با هم‌نگری و یکتانگری :فایده روش و زبان ایدئولوژی(1347)"، "علوم اجتماعی و کشورهای زیر سلطه(1348)"، "گفتاری در نیهیلیزم(1348)"، "مصاحبه با میشل فوکو(1357)"، "ماکس وبر و نظریه قدرت(1360)"، "ابن خلدون و نظریه قدرت(1360)"، "حقوق بشر و انقلاب(1368)"، "فرهنگ آزادی و فرهنگ اختناق(1374)"، "حقیقت سیاسی در ادبیات معاصر(1369)" و "حدیث میهن و وظیفه" .

منابع مشابه بیشتر ...

6627c71513b0c.jpg

عرفان ایران - جلد 33-34

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 33-34 عرفان ایران به این شرح است: در قسمت مقالات, معنای اولیه شیعه: به مناسبت میلاد امام حسین (ع) از حاج نورعلی تابنده؛ اسم و مسمی از حسن ابراهیمی؛ علم و معرفت از دیدگاه ابونصر سراج طوسی از جمشید جلالی؛ نظر میرزای قمی درباره خطبه البیان از رضا اسدپور؛ نشر متون صوفیانه مفید است یا مضر از سیدمحمدعلی جمالزاده؛ شرح زندگی بزرگان نعمت اللهی در دکن از عبدالجبار خان آصفی نظامی و ترجمه شاهد چوهدری؛ درک یک عالم معنوی از هانری کربن و ترجمه مرسده همدانی؛ در قسمت تصحیح متون، رساله منامیه از میرسیدعلی همدانی و تصحیح روح الله رجبی؛ و در قسمت عرفان و هنر، متافیزیک شعر از سیدحسن امین؛ حیرت صوفیانه و هنر اسلامی از آندری اسمیرنوف و ترجمه اسماعیل پناهی؛ در بخش عرفان و ادیان، فیلوکالیا: کتاب مقدس عرفان مسیحی ارتدکس محبوبه هادنیا؛ در قسمت معرفی کتاب نام پنج کتاب آمده است: اندر اسلام ایرانی اثر هانری کربن از زینب پودینه آقایی و رضا کوهکن؛ تجلیات معنویت اسلامی اثر سیدحسین نصر از فاطمه شاه حسینی؛ پرتوهای چینی نور تصوف اثر ساچیکو موراتا از حسن مهدی پور؛ کتاب تصوف به کوشش جمیل چیفتچی از اسری دوغان؛ مبانی هنر اسلامی ترجمه و تدوین امیر نصری از حجت پویان.

6627c2a197e77.jpg

عرفان ایران - جلد 31-32

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 31-32 عرفان ایران به این شرح است: در قسمت مقالات, موسی و خضر (ع) دکتر نورعلی تابنده، تصوف و وضعیت فرهنگی ما از سعید سرمدی، میشل والسان و طریقه شاذلیه، شرح احوال داوود طائی از حسن مهدی پور، شیخ عبدالحلیم محمود از فرشته سخایی و فاطمه غلام نژاد، مولوی و مولویه از ویلیام چیتیک و ترجمه فاطمه شاه حسینی، در قسمت تصحیح متون، مجالس المومنین از شهرام پازوکی، در قسمت عرفان و ادیان، گزیده ای از عرفان مسیحی از جیمز کاتسینجر و ترجمه ابوالقاسم پیاده کوهسار، رمز پرندگان در ادیان از مانابو وایدا و ترجمه سمانه گچ پزیان، در قسمت عرفان و هنر، تاثیر زبان عربی بر هنرهای بصری اسلامی از تیتوس بورکهارت و ترجمه امیرنصری؛ کار در زندگی معنوی از فریتوف شوان و ترجمه پریسا خداپناه؛ و معرفی کتاب: عرفان، اسلام و ایران از شهرام پازوکی؛ صوفی و شعر اثر محمود ارول قلیچ از تورقای شفق؛ حیات تصوف در دوران عثمانی اثر عثمان تورر از اسرا دوغان.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65f1aa9a72793.jpg

سه سخنرانی

باقر پرهام

کتاب حاضر مجموعه سخنرانی است که به ترتیب تاریخ برگزاری جمع اوری گردیده این سه سخنرانی در دو جلسه برگزار شد، به این ترتیب دکتر هزارخانی و پرهام مشترکا در یک جلسه و آقای زرافشان نیز در جلسه جداگانه به صحبت پرداختند. فعالیت های دانشجویی بطور مستمر در این مجتمع از دوسال پیش با تشکیل کتابخانه دانشجویی شروع شد و اکنون ابعاد وسیعتری به خود گرفته است. هدف اساسی از بدو امر تاکنون بر سه اصل زیر استوار بوده 1. تشکل و انسجام هر چه بیشتر فعالیتهای صنفی 2. براساس اصل بالا ایجاد رابطه سالم با سایر اقشار و طبقات جامعه از طریق برگزاری برنامه های همگانی 3. افشاگری علیه فعالیت های علمی و فرهنگی رسمی و فرمایشی مرسوم در محیط های دانشگاهی از طریق عملکردهای علمی و فرهنگی آزاد و واقعی البته مواردی که بالا ذکر شد اساس کار می باشد و در مجموع نقطه نظرهای دیگری نیز وجود دارد حال اینکه تا چه حد به منظور رسیده ایم احتیاج به مطالعه و بررسی وضع حال و گذشته دارد ولی آنچه مسلم است این است که برای پیشرفت محتاج کار جهت دار می باشیم

نثر/گفتگو و سخنرانی
کتاب
5ff4535a994f6.jpg

هانری کربن: آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی

کتاب داریوش شایگان بازنمودی شایان توجه از سیر و سلوک هانری کربن است. در مسیر این سیر و سلوک روشنگرانه و فلسفی و معنوی، وی به تجزیه و تحلیل آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی می‌پردازد، و مکانهای اصلی و ارتباط آنها را با هم نشان می‌دهد. ارزش این اثر در دقت و ظرافت طرح، تنظیم و حسن انتخاب متون و منابع، و همچنین بیان چهار حوزه‌ای است که در یک نقطه به هم می‌پیوندند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب