کتاب قدیم ترین جغرافی دانان مسلمان احوال و آثار مشاهیری که در تاریخ اسلام سهم مهمی داشته اند را به اختصار در بر می گیرد. این کتاب مشتمل بر ده باب با این عناوین است: مبانی علم جغرافیا قبل از اسلام، علم جغرافیا در میان مسلمانان، گسترش علم جغرافیا در جهان اسلام، اکتشافات جغرافیایی که از طریق اطلاعات بوسیله بازرگانان و جهانگردان و دریانوردان عرب و ایران بدست آمده است، ابن خردادبه و پیروان او، مسعودی، ابوزید حسن سیرافی، سندباد؛ مسعر و ابن فضلان، اصطخری و ابن حوقل، فهرست منابع و نامها و اشخاص، اماکن و کتب.

منابع مشابه بیشتر ...

65f061d692955.jpg

تاریخ علوم اسلامی (تقریرات)

جلال الدین همایی

تاریخ علوم اسلامی تقريرات استاد جلال‌الدین همایی است در درس تاريخ علوم اسلامى كه توسط خود استاد تنظيم شده است. كتاب تتبعى است در تاريخ علوم اسلامى، و مخصوصا بررسى تأثير ايراني اندر ايجاد نهضت علمى عصر عباسى، همراه با معرفى گروهى از علما و دانشمندان ايرانى كه «مؤلفات آنها در انواع فنون عقلى و نقلى، سرمايۀ معارف اسلامى و پايۀ فرهنگ و ثقافت بشرى اعم از ملل و دول خاورى و باخترى بوده است».عناوين برخى ازمهمترين موضوعات كتاب به اين شرح است: فنون نقلى اسلامى، قرآن و حديث، سرچشمۀ علوم عقلى اسلامى، اولين ترجمه در اسلام، مراكز علوم عقلى در ايران و روم، نمونۀ مدارس ايران قبل از بنياد نظاميه، شش ناحيۀ حوزۀ علمى، مدارس اسلامى،تاريخ علم نجوم و هيئت، تقسيم‌بندى علوم به طريقۀ علما و فلاسفه، فهرست اسامى دانشمندان ايرانى كه در هررشته از علوم و فنون اسلامى صاحب تأليف عمده و اساسى بوده‌اند، ادبا و مترسلان، رياضيات و هيئت، و ارتباط ايرانيان با علوم جديد فرنگى. كتاب فهرست اعلام، شامل نام كسان و كتابها و جايها دارد.

65b90aecc9e29.jpg

سلسله های اسلامی

کلیفورد ادموند بوسورث

«سلسله‌های اسلامی جدید»، اثر کلیفورد ادموند بوسورث، و ترجمه فریدون بدره‌ای برای آگاهی و کسب اطلاع از حکومت‌های جهان اسلام با فهرستی از سلاطین و ذکر سنوات سال‌های هجری و میلادی توسط موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی در تهران در سال ۱۳۷۱ به زیور چاپ آراسته گردیده است. کتاب از یک پیش گفتار و ۱۷ فصل و ۱۸۶ سلسله اسلامی به همراه شاخه‌های فرعی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است؛ خلفا اسپانیا شمال افریقا مصر و شام عراق و جزیره پیش از سلجوقیان شبه جزیره عربستان افریقای غربی افریقای شرقی و شاخ افریقا قفقاز و سرزمین‌های غربی ایران پیش از سلجوقیان سرزمین‌های شرقی ایران سلجوقیان، وابستگان آن‌ها و اتابکان ترکان در اناطولیا مغولان و جانشینان آن‌ها ایران بعد از مغول آسیای مرکزی پس از مغولان افغانستان و شبه قاره هند جنوب شرقی آسیا و اندونزی