کتاب معماری اسلامی در چین اگرچه به منظور معرفی بخشی از تمدن و تاریخ چین تهیه شده ولیکن برای ما ایرانیان اولا به جهت آشنایی با مساجد و سبک معماری آنها مفید است زیرا خود سبکی بی‌نظیر و منحصربه فرد در جهان در زمینه معماری مساجد داریم ثانیا بر اساس بحثی که ذکر آن رفتدر شناخت و مطالعه و تحقیق درباره وضعیت مسلمانان در چین، از ابتدا تاکنون کمک می نماید.

منابع مشابه بیشتر ...

63dfc7be19c81.jpg

فرهنگ اسلامی و ایرانی در چین

فنگ جین یوان

کتاب شامل پنج بخش و هر بخش شامل فصولی‌ است که در آنها مباحث مربوط به اسلام در چین به ترتیب ذیل بیان گردیده است: بخش اول:چگونگی انتشار اسلام در چین به‌ویژه در مناطق شمال غربی از جمله در سین کیانگ و نظرات گوناگون درباره آن. بخش دوم مساجد در چین. بخش سوم گروههای اسلامی در چین و بخش چهارم: فرهنگ اسلامی در چین و نقش آن در زمینه‌های اخترشناسی،علوم پزشکی و داروئی، تجارب معالجات بالینی، معماری، علم تاریخ، زبان‌شناختی(از جمله تأثیر زبانهای عربی و ارسی بر زبان اویغوری)، ساخت ادوات جنگی، دریانوردی، هنر خوشنویسی، صنایع دستی، نمایشهای‌ موزیکال، موسیقی، آشپزی، ورزشهای رزمی. بخش پنجم: تعلیمات مسجدی(حوزه‌ای) در چین و سیر تاریخی آن، سازمان و منابع مالی و دوره‌های تحصیلی و نقش زبانهای عربی و پارسی در حوزه‌های علمیه در مناطق مسلمان‌نشین.

629f3c9b8f7a2.jpg

تاریخ تحول دانش ریاضیات و نجوم در چین

ژوزف نیدهام

کتاب عظیم "دانش و تمدن در چین" که زیر نظر ژوزف نیدهام تالیف و تدوین شده یکی از مهمترین تالیفات در زمینه تاریخ علم و تمدن آدمی است. بخشی از جلد دوم این کتاب به موضوع تاریخ ریاضیات و نجوم در چین اختصاص دارد. آنچه در اینجا به فارسی برگردانده شده، خلاصه ای از مباحث ریاضی و نجوم جلد دوم کتاب "دانش و تمدن در چین" است. مبحث ریاضی کتاب را آقای دکتر پرویز شهریاری به فارسی برگرداندند. مقدمه درباره تاریخ و جغرافیای چین و مبحث ستاره شناسی و تدوین پیوست های مربوط به این دو مبحث در ادبیات بعد از اسلام ایران را همایون صنعتی زاده انجام داده است.