در اين پژوهش عنصر روايي زمان با بهره‌گيري از آراي ژرار ژنت در نمونه‌اي از داستان‌هاي کوتاه دفاع مقدس مورد بررسي قرار گرفته است. در بخش آغازين مقاله با طرح مسئله و اشاره‌اي موجز به پيشينه نگرش انديشمندان به مقوله زمان، موضوع زمان‌مندي روايت و نگرش ژنت به آن، با سه مبحث نظم، تداوم و بسامد نشان داده شد. در بخش دوم نيز کاربرد عنصر روايي زمان در داستان کوتاه «انتظار در ايستگاه راه آهن»، نوشته جواد افهمي از مجموعه سوم داستان‌هاي کوتاه يوسف، نقد و بررسي شده است. تحليل اين داستان بر پايه نظريه ژرار ژنت با کاربرد چهار شيوه روابط زمان‌مند روايت شامل روايت گذشته‌نگر، آينده‌نگر، لحظه به لحظه و روايت هم‌زمان نشان مي‌دهد که نويسنده با به‌کارگيري هدفمند عناصر داستان و ايجاد جريان سيال زمان، مرز ميان گذشته و حال را با تداعي‌هاي راوي مي‌شکند. با کاربرد الگوي زمان‌مندي روايت ژنت، به عنوان شيوه‌اي از خوانش داستان براي دستيابي به دستور زبان مشترک، مي‌توان کاربرد تکنيک‌هاي جديد داستان‌نويسي را به منظور شناسايي جايگاه داستان‌نويسي معاصر ايران مورد ارزيابي قرار داد.

منابع مشابه بیشتر ...

65e32907b8c91.jpg

هزار و یک حکایت

خلیل ثقفی (اعلم الدوله)

کتاب هزار و یک حکایت یکی از تالیفات مرحوم خلیل خان ثقفی است. ایشان در پاریس به مطالعه کتب مختلفی از آثار نویسندگان عربی، مراکشی، الجزایری، فرانسوی، ژاپنی، چینی، انگلیسی، آلمانی که حکایات را نوشته بودند نمود و مصمم گردید که با اطلاعات شخصی حکایات مختلفی را بهم درآمیزد و اندک اندک آنرا تا پانصد حکایت درآورد ولی با فرصتی که در مدت یک سال بدست آورد و شور و ذوقی که پیوسته در تدوین کتاب از خود ابراز می نمود کم کم حکایات گردآورده او از یک هزار تجاوز نمود و نام آنرا هزار و یک حکایت نهاد و پس از بازگشت به میهن حک و اصلاح مختصری نمود و نام آنرا هزار و یک حکایت نهاد و منتشر نمود...

65ce1bf3803b8.jpg

رقص مرغ سقا

محمد قاسم زاده

در این داستان پلیسی جنایی، احمد به همدستی سه نفر از دوستانش دست به آدم‌ربایی مسلح می‌زند .آنان، سرمایه‌داری به نام پرویز پازوکی را می‌ربایند .در این ماجرا احمد، راننده پازوکی را به قتل می‌رساند و در پی آن وقایعی رخ می‌دهد که داستان براساس آن شکل گرفته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fafa7be1a52c.png

درسنامه تاریخ زبان فارسی

عباس خائفی

درس تاریخ زبان فارسی یکی از موضوع‌های اصلی رشته زبان و ادبیات فارسی است که در صورت توجه به آن می‌تواند کمک مؤثری به دانشجویان در درک بهتر و شناخت بیشتر زبان فارسی باشد. در این اثر ابتدا به موضوع زبان‌های هندواروپایی و سیر تحول زبان‌های اشاره شده و اشاره‌ای گذرا به بین‌النهرین و سپس پیشینه زبان فارسی در سه دوره باستان، میانه و امروز بررسی شده است. در ادامه به تاریخچه خط اشاره شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب
5f81943c1873a.png

بررسی و توصیف گویش گالشی

محمود رنجبر

زبان گیلکی امروزه به چند گویش تکلم می‌شود که «گالشی» یکی از آنهاست. به دیگر سخن آن نوع زبان گیلکی که گالش‌ها یعنی مردم کوه‌نشین و دامدار گیلان و مازندران مستقر بین حاشیه راست دره سفیدرود در گیلان تا شرقی‌ترین نقاط کوهستانی مازندران به کار می‌برند، به گویش گالشی نامبردار است که خود به چند لهجه نزدیک به هم قابل تقسیم است. آنچه در این کتاب مورد بررسی و مداقه قرار گرفته، بخشی از گویش گالشی مربوط به منطقه کوهستانی جنوب شرق گیلان و غرب مازندران به‌ویژه منطقه اشکور است.

دستور زبان/گویش و لهجه
کتاب