سالهای سال است ایرانیان، پیرو جوان و خرد و کلان هر آنگاه که مشکلی یا غمی دارند، عزیزی در سفر، امر خیری در پیش یا قصد انجام کاری، از دیوان حافظ استشاره می‌کنند و بدان تفال می‌زنند.متاسفانه در بین عامه مردم و گاه در میان دانش آموزان و دانشجویان چه بسیار بوده و هستند که حافظ را می‌خوانند، ولی در فهم پاره ای کلمات و مفاهیم آن در می مانند و منبعی که آنان را در حل مشکل یاری کند وجود ندارد و برای همگان هم امکان دسترسی به مآخذ گوناگون و عمده یا مراجعه به حافظ شناسان و حافظ فهمان نیست و جای فرهنگی اختصاصی که بتواند مددکار این خوانندگان باشد خالی بود. کتاب حاضر به همت و کوشش شخصی تهیه شده که به قول خود، از اوان کودکی و نوجوانی با قرآن و بوستان سعدی و دیوان حافظ آشنا و مانوس بوده است و طی مراجعه به ماخذ گوناگون و مسافرت به بلاد مختلف و مطالعه در آثار فرهنگی و اسلامی، حاصل یادداشتهای خود را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

منابع مشابه بیشتر ...

668157a66442a.jpg

سال های تاکنون

عبدالجبار کاکائی

مجموعه شعر سالهای تاکنون از عبدالجبار کاکائی در سال 1372 توسط موسسه فرهنگی محراب اندیشه منتشر شده است و شامل شعرهایی در قالب غزل، مثنوی، چهارپاره و سروده های نو می شود.

6681395571dea.jpg

به همین سادگی و زیبایی: یادنامه‌ی استاد سیدمحمدحسین‌شهریار

جمعی از نویسندگان

براي شناختن بزرگان وسرشناسان فرهنگ و ادب ، گذشته از نوشته های خود آنان اطلاع از آنچه ديگران درمورد آنان گفته اند و نوشته اند نيز بايسته و سودمند است . انگيزه ي گردآوردن اين دفتر نيز همين بوده است وآنچه درآن جمع آمده آثاري است كه در طول ساليان به طور پراكنده در مطبوعات و نشريات و كتب گوناگون درباره ي شهريار و شعر و زندگي او نوشته شده و چه بسا دسترسي به آنها براي آيندگان جز در مجموعه هايي از اين گونه ناممكن مي بود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

630a23825fbce.png

واژه نامه غزل‌های حافظ

حسین خدیوجم

در این کتاب مفهوم مقداری از الفاظ غزلیات حافظ تبیین شده است. برای این کار نویسنده از این شرح‌ها استفاده کرده است: بحر الفراسة اللافظ فی شرح دیوان حافظ، شرح دیوان حافظ تقریر اکبر پوره، شرح سودی، یادداشت‌های فراهم‌شده از مذاکره محمد قزوینی و قاسم غنی، حواشی جلال‌الدین اندرابی بر دیوان حافظ، دیوان حافظ چاپ غنی و قزوینی و ... .

کلیات/فرهنگ ها مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
کتاب
61b4bfa136b2e.png

جبر و مقابله

کتاب جبر و مقابله نخستین اثر علمی برجای‌مانده از محمد بن موسی خوارزمی، ریاضی‌دان بزرگ ایرانی در علم حساب و جبر و مقابله است. کتابی که در آغاز قرن سوم هجری به همت و ابتکار این ریاضی‌دان ایرانی‌تبار به زبان عربی تصنیف شده و به فرهنگ رو به گسترش اسلامی رونقی تازه بخشید. استقبال گرم و کم‌سابقه‌ای که در محافل علمی روزگار خوارزمی و مآخذ قرن‌های بعد از وی از این کتاب ریاضی به عمل آمد، مهر تأییدی شد که بر نفاست کتاب و کفایت نویسنده‌اش نقش بست و زمینه نیک‌نامی و جاودانگی نویسنده و نوشته او را در سراسر گیتی فراهم کرد.

نثر/متون کهن/علمی
کتاب