64abeef446e18.jpg

واژه نامه روانشناسی و زمینه های وابسته (انگلیسی - فارسی، فارسی - انگلیسی)

مکان چاپ: تهران ناشر: فرهنگ معاصر تاریخ چاپ: ۱۳۷۳ هجری شمسی زبان: فارسی

هدف اصلی تدوین واژگان حاضر آماده کردن یکی از ابزارهای لازم برای بهره گیری مستقیم دانشجوی رشته روانشناسی از کتابها و مجلاتی است که به زبان انگلیسی منتشر می شوند. هرچند در بیست سال گذشته تالیف و ترجمه کتابهای روانشناسی افزایش چشمگیری داشته است، کار تدوین واژگان حاضر با مطالعه آثار استادان ایرانی رشته روانشناسی آغاز شده، سپس واژه نامه ها و فرهنک های روانشناسی و رشته های وابسته به آن به زبان فارسی نوشته شده مورد توجه قرار گرفته، و سرانجام حاصل کار با مراجعه به منابع انگلیسی اعم از فرهنگها یا کتابهای درسی تکمیل شده است. پیروی از چنین رویه ای به این خاطر بوده است که محتوای واژگان تا آنجا که امکان دارد با نیازهای دانشجویان و منخصصان روانشناسی همساز باشد. خواننده ضمن مطالعه واژگان درخواهد یافت که زبان فارسی برای بیان مفاهیم علمی روانشناسی چندان هم فقیر نیست. رشد توان علمی زبان فارسی در این رشته تا حدودی مرهون تلاشهای افرادی نظیر فروغی، سیاسی، آریان پور و صناعی است. اما عامل مهمتر احتمالا گسترش کاربرد این علم در جامعه ایران است. فرایند بوجود آمدن واژگان تخصصی در یک رشته خود بخشی از تحول مستمر آن رشته در چهارچوب یک بافت فرهنگی است. گسترش کارآمدی اجتماعی و علمی یک رشته است که ارتباط و گفت و شنود علمی بین متخصصان را تسهیل می کند و از این طریق زبان تخصصی را خواه از نظر واژگانی و خواه از نظر ساختارهای دستوری رشد می دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

662d0c52ed355.jpg

فرهنگ مصور انگلیسی-فارسی

ا- ج

کتاب حاضر فرهنگی مصور انگلیسی-فارسی است و شامل لغات مستعمل در زبان انگلیسی و اصطلاحات علمی و فنی است که تالیف ا- ج است و توسط کتابفروشی اسلام منتشر شده است

66291d0837a6f.jpg

فرهنگ خیام فارسی

م. ع. ت

فرهنگ حاضر مرکبی از واژه های عربی، فارسی، ترکی، فرانسه ولاتین (به ضمیمه واژگان نو فرهنگستان) است که داخل زبان فارسی شده و به طورکلی مورد استفاده عموم طبقات قرار خواهد گرفت و به خاطر سهولت در تلفظ که مراجعین گمراه نشوند و همه کس به آسانی بتواند تلفظ صحیح هر واژه ای را پیدا کند لغات این فرهنگ را به وسیله اعراب و زیر و زبر مشخص کرده و از طریق ای که در سایر لغت نامه ها برای تعیین تلفظ انتخاب گردیده و برای همه کس قابل استفاده نیست چشم پوشی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

662917f0e1121.jpg

سالنامه دارالفنون سال 1327

جمعی از نویسندگان

سالنامه دارالفنون (هدیه نوروز) در سال 1327 در چاپخانه خواندنیها منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب