64d1018101223.jpg

فرهنگ اصطلاحات و تعریفات نفایس الفنون

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات فردوس تاریخ چاپ: ۱۳۸۰ هجری شمسی زبان: فارسی

"شمس‌الدین محمد بن محمود آملی "فرهنگ حاضر را در عهد "سلطان محمد الوجایتوخان "( 703 716) تالیف کرده است .در این فرهنگ مجموعه لغات و اصطلاحات علوم و فنون مختلف به ترتیب حروف الفبای فارسی تدوین شده است . این فرهنگ از روی نسخه چاپ نفایس الفنون فی عرایس العیون (چاپ تهران، کتاب‌فروشی اسلامیه، ذی‌قعده 1379در سه جلد به تصحیح حاج میرزا ابوالحسن شعرات) تلخیص و تالیف شده و حتی‌الامکان عین عبارات کتاب در برابر اصطلاح مربوط ذکر گردیده است .در ذیل هر مدخل علاوه بر آوانگاری انگلیسی، شرح مختصری از واژه، و معادل‌های فارسی .در پایان کتاب، فهرست علوم و فنون با اصطلاحات هر یک به ترتیب حروف الفبا آمده است .

منابع مشابه بیشتر ...

662d0c52ed355.jpg

فرهنگ مصور انگلیسی-فارسی

ا- ج

کتاب حاضر فرهنگی مصور انگلیسی-فارسی است و شامل لغات مستعمل در زبان انگلیسی و اصطلاحات علمی و فنی است که تالیف ا- ج است و توسط کتابفروشی اسلام منتشر شده است

66291d0837a6f.jpg

فرهنگ خیام فارسی

م. ع. ت

فرهنگ حاضر مرکبی از واژه های عربی، فارسی، ترکی، فرانسه ولاتین (به ضمیمه واژگان نو فرهنگستان) است که داخل زبان فارسی شده و به طورکلی مورد استفاده عموم طبقات قرار خواهد گرفت و به خاطر سهولت در تلفظ که مراجعین گمراه نشوند و همه کس به آسانی بتواند تلفظ صحیح هر واژه ای را پیدا کند لغات این فرهنگ را به وسیله اعراب و زیر و زبر مشخص کرده و از طریق ای که در سایر لغت نامه ها برای تعیین تلفظ انتخاب گردیده و برای همه کس قابل استفاده نیست چشم پوشی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

606f0ff3e1049.png

گزیده مخزن الاسرار با مقدمه و شرح ابیات

مخزن الاسرار یک مثنوی حکیمانه ـ عارفانه است که به زبانی استوار و سخت هنرمندانه سروده شده و شاعر تعهدی در بیان اسرار عرفان به زبان شعر نو زمان دارد و حکایت‌های کوتاه و رمزناک از زبان جانوران و انسان‌ها را به بیت مقاله آخر کتاب افزوده است تا بتواند اندیشه‌های عارفانه و حکیمانه خویش را در این کتاب بیان کند. این کتاب دربرگیرنده گزیده‌ای از این مثنوی حکیمانه است که با مقدمه‌ای در زندگی و آثار نظامی و همچنین شرح ابیات آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب
600d86c766c45.png

راز سخن در آثار آیینه غیب، نظامی گنجه‌ای

بهروز ثروتیان

آیینه غیب الیاس پسر یوسف مشهور به نظامی گنجه‌ای شاعر هنرمند و حکیم اندیشمند آذربایجان است که در قرن ششم هجری در شهر گنجه می‌زیسته و احتمالاً در حدود سال 608 هجری در همان شهر از دنیا رفته است. این نوشتار، دربرگیرنده یادداشت‌های مختصری است برای پی بردن به راز و رمز سخن نظامی گنجه‌ای و بیان این حقیقت که بدون تأمل و اندیشه و بدون آشنایی با شگرد سخنوری این هنرمند، درک و فهم معانی سخن وی و دریافت پیام واقعی شاعر غیرممکن می‌نماید. در بخش دوم کتاب، به اختصار درباره لیلی و مجنون نظامی به زبان ترکی مطالبی از میرزا ابراهیموف آورده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب