64ea076a3e35d.jpg

فرهنگ فروزانفر، شامل اصطلاحات: عرفان - کلام - طب - نجوم - فقه - موسیقی و ...

مکان چاپ: اصفهان ناشر: نشر پرسش تاریخ چاپ: ۱۳۷۴ هجری شمسی زبان: فارسی

این مجموعه شامل لغات و تعبیرات ادبی و اصطلاحاتی از معارف مختلف چون: عرفان، کلام، طب، فقه، موسیقی، ... است که از نوشته های گوناگون شادروان بدیع الزمان فروزانفر گردآوری شده است که این نوشته ها شامل کتابها، مقالات و حواشی آن مرحوم بر متونی است که تصحیح نموده اند. شیوه کار در این کتاب به این صورت است که چون استاد گاه در شرح یک اصطلاح چند جای سخن گفته اند، ما تعریف کاملتر را برگزیده ایم و گاه از یک اصطلاح چند جای تعریف های ناتمام به دست داده اند که با تلفیق آنها شرحی کامل حاصل نموده ایم. در بعضی موارد نیز که برخی شرحها تکراری به نظر می رسید، یک مورد را نوشته و به سایر موارد ارجاع داده ایم. آنچه ارزش این کتاب را افزونتر می کند ذوق و استنباطی است که استاد فرزوانفر در بیان و شرح لغات داشته اند و این باعث شده نکات دقیق و ظریفی را بیان فرمایند که در کمتر جای به آن بر میخوریم و یا احیانا اگر در کتابی ذکر شده باشد اشتباه یا ناقص است که ایشان با نوشته خود آن را اصلاح و کامل نموده اند

منابع مشابه بیشتر ...

662d0c52ed355.jpg

فرهنگ مصور انگلیسی-فارسی

ا- ج

کتاب حاضر فرهنگی مصور انگلیسی-فارسی است و شامل لغات مستعمل در زبان انگلیسی و اصطلاحات علمی و فنی است که تالیف ا- ج است و توسط کتابفروشی اسلام منتشر شده است

66291d0837a6f.jpg

فرهنگ خیام فارسی

م. ع. ت

فرهنگ حاضر مرکبی از واژه های عربی، فارسی، ترکی، فرانسه ولاتین (به ضمیمه واژگان نو فرهنگستان) است که داخل زبان فارسی شده و به طورکلی مورد استفاده عموم طبقات قرار خواهد گرفت و به خاطر سهولت در تلفظ که مراجعین گمراه نشوند و همه کس به آسانی بتواند تلفظ صحیح هر واژه ای را پیدا کند لغات این فرهنگ را به وسیله اعراب و زیر و زبر مشخص کرده و از طریق ای که در سایر لغت نامه ها برای تعیین تلفظ انتخاب گردیده و برای همه کس قابل استفاده نیست چشم پوشی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65806883abb60.jpg

سخن و سخنوران

بدیع الزمان فروزانفر

سخن و سخنوران، کتابی است نوشتهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری. سخن و سخنوران اولین بار در سال‌های ۱۳۰۸ و ۱۳۱۲ در تهران به چاپ رسیده‌است.

فنون ادبی/بلاغت (بیان، بدیع، معانی)
کتاب
60fd5de6741e6.jpg

معارف مجموعه مواعظ و کلمات برهان الدین محقق ترمذی به همراه تفسیر سوره محمد و فتح با تصحیحات و حواشی

معارف برهان الدین محقق ترمذی یکی از آثار ارزشمند عرفانی به زبان فارسی است. مولانا جلال الدین رومی مدت 9 سال مرید و مصاحب برهان الدین بوده و مسلما تحت تاثیر تعلیم او بوده است. تعالیمی که در کتاب معارف که مجموعه‌ای از مواعظ و مجالس عرفانی اوست درج گردیده است. این کتاب را نخستین بار مرحوم بدیع الزمان فروزانفر تصحیح کرد و همراه با دو تفسیر کوتاه از سوره های "محمد" (ص) و "فتح" به هزینه اداره کل نگارش وزارت فرهنگ در سال 1339 منتشر شده است. مولف که فروزانفر احتمال داده است همان برهان الدین محقق ترمذی باشد، ابتدا آیه را به فارسی ترجمه کرده و سپس اقوالی را که سلمی در تفسیر خود از بزرگان صوفیه و عرفا، از جمله حضرت اما جعفر صادق (ع) نقل کرده است به فارسی برگردانده و لذا از نظر ترجمه آیات قرآن و همچنین ترجمه اقوال مشایخ صوفیه در تفسیر هم این اثر دارای ارزش است.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب