653f9e9a95794.jpg

تحليل ديوان و شرح حال عمادالدين فقيه كرمانی

مکان چاپ: تهران ناشر: سروش تاریخ چاپ: ۱۳۷۴ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب حاضر نخستین پژوهش گسترده در زمینۀ شرح حال و آثار عماد‌الدین علی فقیه کرمانی، از مشایخ عرفا و شعرای کرمان در قرن هشتم هجری و معاصر حافظ شیرازی است و در شش فصل تدوین شده است. نویسنده در فصل یک، به معرفی مآخذ و منابع مهم و اصلی خود، و مراکز و مؤسساتی که به آن‌ها مراجعه کرده، پرداخته است. در فصل دو، نویسنده به جمع‌آوری، بررسی و نقد آراء و نظریات محققان ایرانی و خارجی دربارۀ عماد فقیه کرمانی پرداخته و به توافقات، تناقضات و تضادهایی که در این زمینه وجود دارد اشاره کرده است. در فصل سه، نویسنده کوشیده تا براساس منابع و مأخذ تحقیقی خود شرحی از زندگی عماد فقیه به رشتۀ تحریر درآورد و رأی و نظر خود را در این زمینه ابراز کند. در همین فصل، نویسنده ضمن توصیف انواع شعرهای عماد، به مطالعۀ تطبیقی کوتاهی میان آثار او با آثار چند شاعر دیگر، و از جمله حافظ، مبادرت ورزیده و کوشیده است تا نکات مهم و بدیعی در زمینۀ عمادشناسی عنوان کند. بررسی و شناخت زمینه‌های تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی عصر عماد فقیه و مناسبت‌های او با این زمینه‌ها، درونمایۀ فصل چهار کتاب است. فصل پنج، به تحلیل و تفسیری نقادانه بر آثار عماد فقیه کرمانی اختصاص دارد و در همین فصل گزیده‌ای از آثار شاعر در برابر خواننده نهاده شده است. این رسالۀ تحقیقی با فصل شش که حاوی جمع‌بندی‌ها، نتیجه‌گیری‌ها و نیز سرانجام کار و مرگ عماد فقیه است، پایان می‌گیرد.

منابع مشابه بیشتر ...

662cfa87d071f.jpg

روح روان یا مطلوب پیر و جوان

رضا نوری

کتاب حاضر مجموعه اشعاری است با نام روح روان یا مطلوب پیر و جوان قسمتی از دیوان رضا نوری است که مشتمل بر قطعات علمی و ادبی و متضمن نصایح و اندرزهای مفید با ترجمه لغات مشکله و تعلیقات و حواشی که در سال 1332 و توسط شرکت سهامی طبع کتاب منتشر شده است.

662cf7002b0c6.jpg

یادگار فرامرز

فرامرز نوریانی

مجموعه حاضر اشعار دکتر فرامرز نوریانی متخلص به "مظلوم" است که در سال 1312 چشم به جهان گشود و تحت تعلیم و تربیت مادری روشنفکر و پدری آزاده پرورش یافت. در سال 1338 موفق به دریافت دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی اصفهان شد و در سال 1350 دکترای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی تهران کسب نمود. ایشان در سن 60 سالگی دار فانی را وداع گفت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

655f553103199.jpg

دیوان اشعار مذهبی ناظرزاده کرمانی

احمد ناظرزاده کرمانی

اشعار مربوط به هر یک از ائمه در یک فصل گنجانیده شده است فی المثل قصائدی که مربوط به امیرمومنان حضرت علی (ع) می باشد شامل قسمتهای: ولادت، غدیریه، خلافت، عرض اخلاص، منقبت و بالاخره توسل به آن حضرت می باشد. بی گمان این مجموعه حاوی تمام اشعار مذهبی استاد نیست گرچه کوششی شده است که از هر منبعی که در اختیار بود استفاده گردد ولی مسلما تعدادی از آنها از نظر پنهان مانده نظیر قصایدی که در مدح امام جعفرصادق (ع) سروده شده که متاسفانه تاکنون به دست نیامده است. اشعار بسیاری برای آن شادروان چه در ایام زندگانی و چه در سوگش وسیله یاران و دوستدارانش سروده شده که به ذکر معدودی از آنها که در سوگ اوست اکتفا کرده ایم و انعکاس این اشعار صرفا به این خاطر می باشد که خوانندگان گرامی به یاد آرند که او شاعری بود از میان توده مردم.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب