اثر حاضر که اینک به چاپ دهم رسیده، به شرح مقولاتی چون مفاهیم، اصول، اهداف، ماهیت، مکاتب و اساسی‌ترین مباحث مهم جغرافیا اختصاص دارد .مطالب کتاب در 6فصل تنظیم شده که عناوین آنها عبارت‌انداز1 : جغرافیا و مفاهیم جغرافیایی2 ; مفاهیم جغرافیای ناحیه‌ای3 ; مفهوم فرهنگ در جغرافیا4 ; سهم عوامل محیط طبیعی و فرهنگ انسانی در علم جغرافیا5 ; مفاهیم و مکتب‌های جغرافیای انسانی6 ; جامعه انسانی و عوامل محیط طبیعی .این کتاب برای دانشجویان رشته جغرافیا تالیف گردیده، با طرح‌ها، نقشه‌ها و عکس‌های متعدد همراه است و با فهرست اعلام به پایان می‌رسد .

منابع مشابه بیشتر ...

65d0c3112f24a.jpg

آموزش جغرافیا

این رساله از بهترین مظاهر کوشش ثمربخش یونسکو است. این کتاب صورت مجلس مذاکرات و مباحثات ورزیده ترین معلمان جغرافیای همه عالم است. نویسندگان کتاب به مجموع این جلسات با کمال تواضع نام "استاژ" یعنی دوره کارآموزی داده اند ولی میدانیم که بزرگترین و مهمترین معلمان که غالبا استادان دانشگاه و بازرسان فنی و مربیان این دوره استاژ را بوجود آورده اند. نویسندگان کوشیده اند که تعلیم جغرافیا را منطبق سازند به نوترین روش های آموزش که آن را روش علمی نام نهاده اند...

65b8ec0fedfb0.jpg

بینش اسلامی و پدیده های جغرافیایی (مقدمه ای بر جغرافیای کشورهای اسلامی)

عباس سعیدی رضوانی

در این‌ کتاب‌ نخست‌ مؤلّف‌ چکیده‌ای‌ از جغرافیای‌ پیش‌ از اسلام‌ را به‌ منظورمقایسه‌ با جهان‌ بعد از اسلام‌ ارائه‌ کرده‌ و به‌ ارزیابی‌ نیروی‌ ذاتی‌ و توان‌ایدئولوژی‌ و فرهنگ‌ اسلامی‌ پرداخته‌ است‌. وی‌ سپس‌ مقوله‌هایی‌ چون‌مسجد، مدرسه‌، کتابخانه‌، مراکز علمی‌، رصدخانه‌، بیمارستان‌... و نیز بافت‌شهرهای‌ اسلامی‌، نفوذ بینش‌ اسلامی‌، بوم‌شناسی‌، نهاد وقف‌ به‌ منزله‌ یک‌ اهرم عمرانی‌ و فراگیری‌ِ هنر اسلامی‌ را مورد توجّه‌ قرار داده‌ است‌. در پایان‌، فراز ونشیب‌ و شدّت‌ و ضعف‌، توان‌ بینش‌ اسلامی‌ در خلق‌ پدیده‌های‌ جغرافیایی‌ وپی‌ جویی‌ِ علل‌ و عوامل‌ آن‌ به‌ طور گذرا مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ است‌.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f737f3826dff.jpg

مقدمه بر جغرافیای جهانگردی

حسین شکوئی

در سالهای اخیر جابجایی میلیونها توریست، بالا رفتن سهم صنعت توریسم در اقتصاد کشورها و اثرات زیانبخش توسعه این صنعت در محیط زیست انسان، معدودی از جغرافی‌دانان را برآن داشت که در این زمینه به طور جدی به مطالعه و تحقیق بپردازند. متاسفانه در میان شاخه‌های گوناگون دانش جغرافیا، شاید هیچ شاخه‌ای مثل جغرافیای جهانگردی به کمبود متخصص و فقدان مدارک لازم گرفتار نشده است. نویسنده با آگاهی از کمبود منابع و مدارک، در این دفتر سعی کرده است که با استفاده از منابع معتبر موجود، اصول و قوانین کلی از جغرافیای جهانگردی را به دست دهد تا نخستین گام در راه تهیه جغرافیای جهانگردی برداشته شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب