کتاب مکارم الآثار در احوال رجال دو قرن  ١٣  و  ١۴  هجری تالیف میرزا محمد علی ملقب به معلم حبیب آبادی ،در شرح احوال رجال علمی، علمای اعلام ، حکمای اسلام، عرفاء ، مشاهبر منجمین و اساتید خطاطین می باشد . از ویژگی های برجسته این اثر آن است که مولف در شرح کتاب از منابع مهمی چون آثار عجم ، احسن التواریخ ، انجمن آراء ناصری ، بحارالانوار ، اعیان الشیعه، امیرکبیر و ... بهره برده است. در این یادنامه مختصر شرح حالی را که آن مرحوم برای خود در مکارم الآثار نگاشته و نیز گزارش دیگری را که جداگانه مرقوم داشته و تا حدی این دو شرح مبین احوال و آثار فقید سعید است، و سپس مقالات و مراثی و ماده تاریخهایی که دانشمندان بزرگوار و ادباء ارسال فرموده اند به ترتیبی که واصل شده طبع گردیده و مجموعه کامل مقالات و قصائد و مراثی و فوائد علمی دیگر موکول به کارنامه موصوفه خواهد بود. این جلد وقایع سالهای 1254 تا 1267 ق است.

منابع مشابه بیشتر ...

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

662512c37fde9.jpg

عرفان ایران - جلد 19

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 19 عرفان ایران بدین قرار است: در قسمت مقالات هیجده شماره عرفان ایران، برده داری در اسلام از حاج نورعلی تابنده، حرم شاه ولی چگونه اداره می شده است از محمدابراهیم باستانی پاریزی؛ ارتباط تشیع، تصوف و ایران نزد هانری کربن از شهرام پازوکی؛ بررسی مواردی از آداب صوفیه از نظر فقهی از علی آقانوری؛ معرفی و دیدگاه و آثار کربن در زمینه کیمیای دوره اسلامی از رضا کوهکن؛ هنر سجاده: محتوا و رمز از اما کلارک ترجمه سیدمصطفی شهرآیینی؛ فلسفه عرفانی در اسلام از سیدحسین نصر و ترجمه داوود آتشگاهی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65902ea392e96.jpg

مکارم الآثار در احوال رجال دوره قاجار - جلد ششم

میرزا محمدعلی (محمدعلی حبیب آبادی)

کتاب مکارم الآثار در احوال رجال دو قرن  ١٣  و  ١۴  هجری تالیف میرزا محمد علی ملقب به معلم حبیب آبادی ،در شرح احوال رجال علمی، علمای اعلام ، حکمای اسلام، عرفاء ، مشاهبر منجمین و اساتید خطاطین می باشد . از ویژگی های برجسته این اثر آن است که مولف در شرح کتاب از منابع مهمی چون آثار عجم ، احسن التواریخ ، انجمن آراء ناصری ، بحارالانوار ، اعیان الشیعه، امیرکبیر و ... بهره برده است. جلد ششم این کتاب وقایع سالهای 1268 تا 1279 ق است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
6590223a3780b.jpg

مکارم الآثار در احوال رجال دوره قاجار - جلد چهارم

میرزا محمدعلی (محمدعلی حبیب آبادی)

کتاب مکارم الآثار در احوال رجال دو قرن  ١٣  و  ١۴  هجری تالیف میرزا محمد علی ملقب به معلم حبیب آبادی ،در شرح احوال رجال علمی، علمای اعلام ، حکمای اسلام، عرفاء ، مشاهبر منجمین و اساتید خطاطین می باشد . از ویژگی های برجسته این اثر آن است که مولف در شرح کتاب از منابع مهمی چون آثار عجم ، احسن التواریخ ، انجمن آراء ناصری ، بحارالانوار ، اعیان الشیعه، امیرکبیر و ... بهره برده است. این هفده سال به وقایع 1237 قمری (1200 شمسی) شروع و به حوادث 1253 (1217 ش) ختم می شود و مشتمل است بر شرح حال جماعتی از دانشمندان و مشاهیر اسلامی که در ضمن 315 عنوان بیان شده است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب