(اخبار الائمه الرستمیین) عنوان کتابی است که مورخ شیعی ابن الصغیر در پایان قرن سوم هجری درباره حکومت (بنی رستم) نگاشته است. رستمیان از حوالی سالهای 140 هجری به بعد بر اساس تفکر اباضیه به فکر تاسیس حکومت افتادند و در سال 160 هجری این حکومت را در (مغرب میانه) پی ریزی کردند. مغرب میانه، جزئی از مغرب بزرگ است. عربها کلمه (المغرب) را به سرزمینهای گسترده ای که از غرب مصر آغاز میشود و تا اقیانوس اطلس امتداد می یابد اطلاق کرده اند. اما واژه المغرب، نزد فاتحان مسلمان که به این منطقه روی آوردند ناشناخته بود. عربها در آن زمان این منطقه را (افریقیه) می نامیدند. باگسترش فتوحات اسلامی تا ساحل اقیانوس اطلس و از آنجا تا اندلس، لفظ افریقیه به نظر مسلمانان کفایت نمیکرد، از همین رو بتدریج لفظ (المغرب) متداول شد و افریقیه به منطقه ای بین قیروان تا طرابلس محدود گردید. در قرون بعدی جغرافیدانان عرب، سرزمینهای دورتر از مغرب را (المغرب الاقصی) نامیدند و از این دوران به بعد لفظ (المغرب الاوسط) یا مغرب میانه متداول شد.

منابع مشابه بیشتر ...

6669a1aed712a.jpg

کتاب لرستان 1 (مجموعه مقالات)

جمعی از نویسندگان

در این مجموعه سیزده مقاله درباره جنبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، رجال شناسی و ادبی منطقه و مردم((لرستان)) با این عناوین گردآمده است : ((لرستان در دایره‌المعارف اسلام/ مینو رسکی زروان لرستانی))، ((سید جعفر کشفی/ مجتبی مقدسی))، ((یک روز از زندگانی گونگادین/ عبدالکریم جربزه‌دار))، ((بازگیرها/ علیداد برزویی))، ((پیشنهاد انضمام حکومت ولایات ثلاث به ایالت بروجرد و لرستان/ غلامرضا عزیزی))، ((چهار سند تاریخی درباره دالوندها/ حمیدرضا دالوند))، ((کارگزاران لرستان/ سید فرید قاسمی))، ((وجه تسمیه تاریخی بدرآباد/ سعادت خودگو))، ((نمایش در خرم‌آباد/ هرمز زندی))، ((قدم خیر/ توکل حیدرزاده خرم‌آبادی))، ((یک ترانه لری/ شیرین وطن‌دوست))، ((سالنامه دانشسرای مقدماتی پسران بروجرد/ سید فرید قاسمی)) و ((یادگارهای ماندگار/ عبدالله آفاق)) .

665b4286d7ef7.jpg

مجموعه مقالات دومین سمینار و دهه کرمان شناسی

جمعی از نویسندگان

چنانچه استان کرمان این دیار پای زمان را به عنوان مجموعه ارزشها منظور نمائیم سخنی به گزاف نگفته ایم. در راستای این بینش و فتح بابی جهت معرفی بیشتر استان و غبارزدایی از چهره بزرگان علم و ادب به عبارت دیگر برای شناخت بیشتر ارزشهای گذشته مقایسه با وضعیت حال و اینهمه را چراغی فراراه آینده قرار دادن، مرکز کرمان شناسی راه اندازی و به عنوان نخستین گام، اقدام به برپایی سمیناری نمود که در آن قریب پانصد نفر اساتید و دانشمندان کرمان شناسی، هنرمندان ... در ان شرکت جسته سخنرانیهایی ایراد گردید که هریک در حد خود توانست گوشه های ناشناخته ای از تاریخ، فرهنگ، هنر و اقتصاد و کشاورزی ما را روشن ساخته و به عنوان اولین قدم در طی راهی طولانی مطرح گردد. بدنبال این حرکت مرکز هرسال در مهرماه و بیاد حادثه مسجد جامع دهه کرمان و یا سمیناری برگزار می نماید که در آن رجال و شخصیت های علمی برجسته ای شرکت کرده و در خصوص تاریخ پر فراز و نشیب و ارزشهای وسیع مادی و معنوی این استان سخن می گویند.