در این مقاله سعی شده است سهم اعداد در آفرینش انواع صناعات بدیعی در قصاید خاقانی مشخص شود. بسامد اعداد اصلی، ترتیبی، کسری و شکل عربی ان یکی از وجوه تمایز اشعار خاقانی با اشعار دیگران است. خاقانی در خلق آرایه‌هایی چون مراعات النظیر، ایهام تناسب، تکریر، جناس، طرد و عکس، مبالغه و غیره از اعداد به نحو شایسته بهره جسته است. هدف از این مقالهف معرفی اعداد به عنوان یکی از عناصر سازنده زیبایی‌ها در قصاید خاقانی و جلب‌نظر ادب دوستان به این نکته، برای التذاد بیشتر است.

منابع مشابه بیشتر ...

65368a1869a62.jpg

بزم ديرينه عروس (شرح 15 قصيده از ديوان خاقاني)

معصومه معدن کن

موضوع کتاب بزم دیرینه عروس، سرگذشت خاقانی و شرح پانزده قصیده از دیوان اوست که توسط معصومه معدن کن تالیف و در سال 1372 توسط مرکز نشر دانشگاهی منتشر شده است.

5f6624ad6c822.png

دیوان خاقانی (جلد اول): چامه‌ها و ترکیب‌بندها

بدیل بن علی خاقانی

دکتر میرجلال‌الدین کزازی در این دو جلد از دیوان خاقانی، ضمن ویرایش و تصحیح متن، بیت‌های دشوار، تاریک و پیچیده و آنهایی را که نکته‌ای مهم در خود داشته‌اند با ستاره‌ای مشخص کرده است. این بیت‌ها در کتاب دیگر همین مؤلف به نام «گزارش دشواری‌های دیوان خاقانی» گره‌گشایی شده‌اند و در ضمن به نکته‌های ادبی و هنری نیز اشاره شده است. سروده‌های دیوان بر اساس تمامی حروف در قافیه و ردیف آنها سامان داده شده تا بتوان هر سروده را به‌آسانی و با کمترین تلاش یافت. ترکیب‌بندها نیز بر اساس حروف ردیف و قافیه در بیت‌های پیوند سامان یافته است. در سروده‌هایی نیز که قافیه و ردیف بیت‌های پیوند یکسان نیست، بر اساس نخستین بیت از این‌گونه.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

566adaebd82cc.PNG

معنادرمانی در مکتب سعدی

فرامرز یاوری

معنادرمانی یا لوگوتراپی (Logo trapy) یکی از روش‌های درمانی است که دکتر ویکتور امیل فرانکل، روان پزشک معروف اتریشی آن را ابداع کرد، بر این مبنا که: «اگر رنج جزئی لاینفک از زندگی است، پس باید معنایی در رنج نهفته باشد و اگر انسان بتواند به رنج خود معنا دهد آن رنج، دیگر آزاردهنده نیست» سعدی به عنوان حکیمی متفکر و آگاه از آنجا که با نفسانیات و احوال روحی انسان‌ها در موقعیت‌های مختلف زندگی آشنایی کامل داشته، نظریات ارزشمندی درباره شیوه‌های معنا بخشیدن به رنج‌ها و راه‌های سازگارشدن با آنها در آثار خود ارائه کرده است که از دیدگاه مکتب معنادرمانی حائز اهمیت فراوان است.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
مقاله