65d1f902429a4.jpg

شرح حالی از نامداران تاریخ - جلد دوم

مکان چاپ: تبریز ناشر: مولف تاریخ چاپ: ۱۳۸۰ هجری شمسی زبان: فارسی

(از مجموعۀ 2 جلدی) نگارنده در این کتاب، برخی از نامداران جهان اسلام را به شکل الفبایی معرفی کرده است: "فاخته" دختر ابوطالب اولین و "حاج میرزا هاشم شکوری" آخرین چهره‌ای است که در این کتاب معرفی شده‌اند .نویسنده در پایان خلاصه‌ای از زندگی، تحصیلات و تحقیقات خویش را نیز ذکر کرده است .

منابع مشابه بیشتر ...

66589769713c5.jpg

البرق الامع مشتمل بر قصاید ، غزلیات ، ترجیعات ، مقطعات ، ساقی نامه ، رباعیات و مدایح

حسین لامع قزوینی

این کتاب که در واقع دیوان اشعار لامع است ، بار اول در سال 1342 شمسی با مقدمه ای از دکتر «رضا زادۀ شفق» در چاپخانۀ بانک بازرگانی و بار دوم در سال 1380 شمسی توسط انتشارات شعاع منتشر شده است . این دیوان مشتمل است بر قصاید ، غزلیات ، ترجیعات ، مقطعات ، ساقی نامه ، رباعیات و مدایح.

66574d570bdae.jpg

اسفندیاری دیگر

اکبر آزاد

اکبر آزاد در ابتدای کتاب در مورد موضوع کتاب می گوید: این چند سطری است که بیاد استاد بزرگ بی مانند ذبیح بهروز در دو بخش گردآورده و نوشته ام کوشیده ام که در بخش نخست استاد را چنانکه شناخته ام و در بخش دیگر نمونه هایی از آثار جاویدانش هر قدر مختصرتر معرفی کنم و نشان دهم.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65d1f5890bd4a.jpg

شرح حالی از نامداران تاریخ - جلد اول

عمران علیزاده

(از مجموعۀ 2 جلدی) نویسنده در این کتاب، زندگی جمعی از نامداران تاریخ را به شکل الفبایی بازگو نموده است .ملاآقا دربندی "اولین و "غیلان دمشقی "آخرین چهره‌ای است که در این کتاب از آنها سخن گفته شده است .ملاک گزینش شخصیت‌ها صرفا اشتهار بوده است .به همین علت ابوالعلای شاعر با ارسطوی فیلسوف و اویس عارف در یک جا آمده است .نویسنده غیر از ذکر اجمالی از زندگی مشاهیر مذکور در کتاب، آرا و آثار آنان را نیز معرفی و نقد و بررسی می‌کند .وی درباره "غیلان دمشقی "نوشته است" :از عقیده قدر به دست عمر بن عبدالعزیز توبه کرد ولی پس از مرگ عمر مذهب خود را دوباره اظهار کرد، هشام بن عبدالملک وی و "اوزاعی "را برای مناظره احضار کرد، پس از مناظره، اوزاعی فتوا به قتل او داد که به سال 105ه‌ در دروازه کیسان دمشق او را به دار آویختند ."

شرح حال
کتاب