664b5aeb675cd.jpg

مادح اهل بیت دعبل (ذکر هویت و قصیده تائیه او به ضمیمه نظم فارسی آن)

ناشر: چاپ اتحاد تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

دعبل بن علی ابوعلی الخزاعی از شعراء معروف و مادح آل محمد و دارای علم و فضل و فصاحت و بلاغت و از ادبا و متکلمین بوده و او را تالیفاتی است از آن جمله کتاب طبقات الشعراء و کتاب الواحده فی المثالب العرب و مناقبها و دیوان مشتمل بر قصاید و مراثی بسیار که از آن قصائد است قصیده معروفه بتائیه که ما انرا د این مختصر با ترجمه مضامین آن به نظم فارسی ذکر می کنیم

منابع مشابه بیشتر ...

6673d9625648f.jpg

دیوان مذنب آباده ای

مذنب آباده ای

مذنب شوریده وارسته ای که از می حق سرمست و شیدا بوده گوشه ای اختیار کرده برای خود دنیای دیگری ساخته بود روی به میخانه آورده و از ماسوی چشم پوشیده بود. عشق از نظر وی حب علی بود و از این راه در جستجوی عشق حقیقی گام میزد. مذنب یکی از گویندگان با ذوق و گمنامی است که این در دری را به پای خرگان نریخته و دری از بهر دنیا نسفته او به عمر خویش مدح کسی نگفته و مدح را بخاندان علی (ع) اختصاص داده و کسی را جز آن بزرگوار و فرزندانش لایق ستودن نشناخته است، مذنب مدح را شعر نمیداند و برای مدح شخصیت مستقلی قائل است. در مصائب سیدالشهدا اشعار و مراثی جانسوز ساخته و در آنها عقیده و علاقه خود را نسبت به خاندان عصمت و طهارت به ثبوت رسانیده است اندوی همیشگی بر وی سایه افکنده بود. مذنب در تضمین ابتکار دیگری به خرج داده و از اغراض غزلی به مدح عدول کرده است. مذنب در سال 1363 هجری قمری بسرای جاودانی شتافت.

66574d570bdae.jpg

اسفندیاری دیگر

اکبر آزاد

اکبر آزاد در ابتدای کتاب در مورد موضوع کتاب می گوید: این چند سطری است که بیاد استاد بزرگ بی مانند ذبیح بهروز در دو بخش گردآورده و نوشته ام کوشیده ام که در بخش نخست استاد را چنانکه شناخته ام و در بخش دیگر نمونه هایی از آثار جاویدانش هر قدر مختصرتر معرفی کنم و نشان دهم.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ff45c1fee321.png

شعر و موسیقی یا شعر و شاعری و وظیفه مداحان و شاعران به ضمیمه فهرستی از عقاید امامیه

سیدابوالفضل برقعی

نویسنده در این کتاب در باب شعر و شاعری مطالبی را مطرح کرده و معتقد است که همه اشعار سروده‌شده ممدوح نیستند و بلکه باید شعر سره را از ناسره بازشناخت و به ذکر دلایلی برای رد برخی از اشعار اقدام کرده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب