دفتر هشتم این جنگ در سال 1349 در اصفهان منتشر شده است. " روشن شدن مسئله ابهام در شعر و بخصوص شعر فارسی با آن سابقه هزار ساله اگر چه مستقیما به روشن شدن تفاوت میان نظم و شعر وابسته است لیکن از آنجا که شناختن و شناساندن مرز میان شعر و نظم آنهم شعر فارسی آن چنانکه تصور میرود ساده نیست، به ناچار باید از طرف دیگر به این مسئله توجه کرد و آن اینکه امید داشت اگر مسئله ابهام در نظم و شعر کهن از سویی و از سوی دیگر در شعر امروز روشن گردد. حدودا تفاوت میان نظم و شعر نیز روشن شده است با اینهمه در اینجا حد ادعای نویسنده این مقاله تنها تعهد مقدمه ایست بر این مهم و نه بیشتر."

منابع مشابه بیشتر ...

6586e4a482919.jpg

در برابر....؟

جمعی از نویسندگان

سلیم نیساری در مقدمه کتاب در مورد دلیل گردآوری این مطالب می گوید: وقتی که چاپ کتاب "درس انشای فارسی" را آغاز می کردم به فکرم رسید که دفتری از بهترین نوشته های دانش آموزان کشور نیز تهیه و منتشر کنم. برای اینکه مقایسه ای بین نوشته ها به عمل آید و در ضمن تنوعی هم بین آنها موجود باشد و ذوق و سلیقه و طرز فکر هر دانش آموز نیز معلوم گردد عنوان "در برابر...؟" انتخاب گردید و به اطلاع دبیران محترم انشاء رسید تا نوشتن این موضوع را به دانش آموزان خود تکلیف بدهند و بهتریم نوشته ها را برای چاپ ارسال فرمایند.

65687172acb17.jpg

کلمات شیوا-سخنان زیبا

سیدتقی تقوی

زبان فارسی وقتی صحیح است که قوانین صرفی و نحوی و قواعد املائی و انشائی آن درست باشد. زبان کلیه ملل متمدن دارای قواعد و قوانینی است که درباره آن کتابها و رساله های فراوان نوشته اند و هرکس بخواهد به صحت و درستی در هر زبان گفتگو کند و چیز بنویسد ناچار است قوانین و قواعد آنرا بداند و رعایت کند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6681395571dea.jpg

به همین سادگی و زیبایی: یادنامه‌ی استاد سیدمحمدحسین‌شهریار

جمعی از نویسندگان

براي شناختن بزرگان وسرشناسان فرهنگ و ادب ، گذشته از نوشته های خود آنان اطلاع از آنچه ديگران درمورد آنان گفته اند و نوشته اند نيز بايسته و سودمند است . انگيزه ي گردآوردن اين دفتر نيز همين بوده است وآنچه درآن جمع آمده آثاري است كه در طول ساليان به طور پراكنده در مطبوعات و نشريات و كتب گوناگون درباره ي شهريار و شعر و زندگي او نوشته شده و چه بسا دسترسي به آنها براي آيندگان جز در مجموعه هايي از اين گونه ناممكن مي بود.

کلیات/یادنامه
کتاب
667c341807940.jpg

ارمغانی برای زرین کوب

جمعی از نویسندگان

عده ای از دوستان دکتر عبدالحسین زرین کوب که در آبان ماه سال گذشته (2533) همزمان با برگزاری هشتمین جشن فرهنگ و هنر به دعوت اداره کل فرهنگ و هنر استان لرستان به خرم آباد سفر کردند تا در مراسم بزرگداشت وی که از طرف فرهنگ و هنر استان ترتیب یافته بود شرکت جویند مقالاتی بخاطر این مجلس تهیه کردند که اکنون به عنوان ارمغانی برای زرین کوب در مجموعه حاضر منتشر می شود. مجموعه حاضر در حقیقت تنها شامل مقالات آن عده از دوستان اوست که دعوت فرهنگ و هنر استان لرستان را توانسته اند اجابت نمایند...

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب