6669a673ea781.jpg

فرهنگ سیاست و تحول اجتماعی (برگزیده ای از مصاحبه ها و مقالات)

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات چاپخش تاریخ چاپ: ۱۳۷۸ هجری شمسی زبان: فارسی

دکتر خامه ای از جمله معدود رهبران حزب توده بود که به ماهیت استالینی مارکسیسم روس ها پی برد و کتابی به زبان فرانسه با عنوان «تجدیدنظرطلبی از مارکس تا مائو» نوشت که بارها در فرانسه تجدید چاپ شد. این کتاب بعدها در ایران توسط خود او ترجمه شد. در مجموعه حاضر، دکتر انور خامه‌ای برگزیده‌ای از مصاحبه‌ها و مقالات خود را طی شصت سال گذشته، در باب فرهنگ، سیاست و تحول اجتماعی به طبع رسانده است .کتاب از سه بخش تشکیل شده است .بخش نخست شامل مصاحبه‌های جراید کشور با نامبرده است که مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی را در برمی‌گیرد .بخش دوم حاوی نمونه‌های برگزیده‌ای از مقالات منتشر شده نویسنده در مدت 57سال( 1320تا 1377) فعالیت روزنامه‌نگاری اوست که موضوع عمده آنها مسائل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است .در بخش سوم نیز مقالاتی برگزیده شده که مسیر تحول اندیشه مولف را نشان می‌دهد . ...انور خامه ای در مورد هدایت گفت: «من هدایت را به دو شکل می شناختم. اول اینکه هر دوی ما نسبی قاجاری داشتیم و از طریق خانواده هایمان همدیگر را می شناختیم. دیگر اینکه نوشته های همدیگر را خوانده بودیم. من آن روزها مقالاتی در نشریات حزب توده و اطلاعات می نوشتم و هدایت هم مقالات و کتاب هایش را یادم است که به همراه عبدالحسین نوشین و حسین خیرخواه و یکی دو نفر دیگر به کافه فردوسی رفت و آمد می کردیم. من آن موقع از هدایت «وغ وغ ساهاب» را خوانده بودم و بعد با ماجرای «ادبای اربعه» آشنا بودم. این شد که پنج سال از شهریور ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ را بیشتر با هدایت گذراندم....

منابع مشابه بیشتر ...

665741492e075.jpg

دست چینی از نوشته های حسن صدر (سیاسی، اجتماعی و مذهبی)

حسن صدر

آقای صدر این نویسنده دانشمند و خطیب بی نظیر و توانا با تسلط و بینشی که در مبانی حقوقی دارد و با تجاربی که طی سالیان دراز در دستگاه قضا اندوخته و با سالها مطالعه در فرهنگ و ادب ایران و تحصیلات قدیمه و در پرتو مطالعات عمیق و جهان بینی از دیدها و استباطات و دریافتهای روشن اجتماعی برخوردار است. پس از سالها نویسندگی و سخنوری و تکیه داشتن بر تقوی و اعتقاد و ایمان و خصیصه قوی بشر دوستی، خوب میتواند باقلم نیرومند خود، نیاز روحی خوانندگان را برآورد. مقالات این کتاب بر سه دسته تقسیم شده تا پرداختن ازیک مقاله به مقاله دیگر، پراکندگی اندیشه پیش نیاورد، ابتدا مقالات سیاسی و بعد مقالات اجتماعی و آنگاه مقالات مذهبی دنبال یکدیگر قرار گرفته اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61e97cbe1da79.png

چهار چهره: خاطرات و تفکرات درباره نیما یوشیج، صادق هدایت، عبدالحسین نوشین و ذبیح بهروز

انور خامه ای

تاریخ تحول و ارزش فرهنگ یک ملت را تنها در زندگی و آثار شخصیت‌های فرهنگی‌اش می‌توان برآورد کرد. در این کتاب خاطرات و تفکرات انور خامه‌ای درباره چهار شخصیت فرهنگی دوران اخیر شرح داده شده است. این چهار تن گرچه از جهات گوناگونی با هم تفاوت داشتند؛ ولی از چند نظر میان آنها شباهت چشمگیری وجود داشت. مهم‌ترین شباهت و یکسانی آنها این بود که هرکدام از آنها در یک قلمرو از فرهنگ ما پیشگام جنبش و روند نویی بودند که گرچه در آغاز با دشواری‌ها و در بعضی موارد با مخالفت‌ها و کارشکنی‌های فراوانی مواجه شد. این چهارتن عبارتند از: نیما یوشیج، صادق هدایت، عبدالحسین نوشین، ذبیح بهروز.

شرح حال/خاطرات و یادداشت ها
کتاب