بطور کلي، ديوانگي از تکنيک‌هاي عشق است؛ شرط عرفان ديوانگي است. با دو عالم عشق را بيگانگي اندرو هفتاد و دو ديوانگي سخت پنهان است و پيدا حيرتش جان سلطانان جان در حسرتش غير هفتاد و دو ملت کيش او تخت شاهان تخته بندي پيش او مطـرب عشق اين زند وقت سماع بندگي بند و خداوندي صداع پس چه باشد عشقِ درياي عدم در شکسته عقل را آنجا قدم بندگي و سلطنت معلوم شد زين دو پرده عاشقي مکتوم شد ديوانگان و مجانين، افرادي هستند که از فرط عقل خود را به جنون زده اند و اين جنون به خاطر اين است که کارهايي بکنند که مردم شک ننمايند. ديوانه‌اي که مي رمد از سنگ کودکان بيرون کنش ز شهر که کامل عيار نيست در ادبيات فارسي، مجنون به عنوان يکي از مقدّمان و پيشروان ديوانگان عاشق، حکايت‌هايي بس دلکش از او به جا مانده است. ماجراهاي ليلي و مجنون سمبول و نماد داستان‌هاي جنون عاشقانه است؛ يعني سرنوشت هر عاشقي مانند اين دو است. به طور کلي سه خصوصيت در داستان‌هاي مجنون مشاهده مي‌گردد. 1. بريدن از مقام و جاه،2. اجتناب از عوام، پيروي از سنت‌هاي عوام براي عارفان ننگ است، 3. جنون و عشق، چرا که مردم فکر مي‌کنند که او ديوانه است. در بررسي‌هاي به عمل آمده از ديوانگان عطار، اين سه خصوصيت در تمامي آنان ديده مي‌شود، يعني اغلب آنان از جاه و مقام دنيوي بريده‌اند. پيروي از سنت‌هاي عوام را ننگ مي‌شمارند و پيوسته در صدد شکستن اين بت‌ها هستند و ديگر اين که جنون و ديوانگي آنان براي عوام محرز و آشکار است، مردم فکر مي‌کنند که اينان ديوانه هستند.

منابع مشابه بیشتر ...

64887b236c24a.jpg

چگونه فکاهی نویس شدم

لئونید لنچ

کتاب چگونه فکاهی نویس شدم تالیف لئونید لنچ در مورد سرگذشت او و مسیر نویسندگی اوست از زبان خودش. کتاب در سال 1352 توسط حبیبیان ترجمه و در انتشارات توپ منتشر شده است

6044cbe32efff.jpg

عشق پیری

ابراهیم وحید دامغانی

نویسنده در مورد این کتاب اینگونه می‌گوید: در سالهای اختناق و توقیف نوشته‌ها نویسنده هرچه دقت می کرد طوری مطلب بنویسد که به سانسور گرفتار نشود معذلک بی‌خطر هم نمی‌گذشت، از سالها پیش بصورت داستان‌نویسی بسیاری از مطالب را می‌نوشتم و پس از آنکه در جرائد آن روز مانند نشریات انجمن تبلیغات اسلامی منتشر می‌گشت، مستقلا هم به چاپ می‌رسید. و نخستین کتاب داستانهای اسلامی نویسنده به عنوان "شگفتیها از تاریخ اسلام و جهان" مکرر به چاپ رسید ولی دیگر از جلدهای بعدی خبری نشد. گرچه این چند داستان بایستی جلد سوم می‌گشت، اما چون جلد دوم که شامل داستانهای جالب و کم‌نظیر بود معلوم نیست دیگر به دستم برسد یا توفیق گردآوری آنرا از متون مختلف پیدا کنم. این مختصر را بنام جلد دوم تقدیم میدارم.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

572835d2e3a1d.PNG

تحليل بسامدي علم و دانش در شعر شعراي برجسته دوره مشروطه

عباس سعادتی

ادبيات و به خصوص شعر، در ايجاد، توسعه و پيروزي يکي از بزرگ‌ترين تحولات اجتماعي و سياسي ايران يعني نهضت مشروطه، نقش اساسي و انکار ناپذيري ايفا نموده است و آنچه به عنوان شعر دوره مشروطه شناخته شده است، تاکيد بر آگاهي بخشيدن و برانگيختن غيرت وطني دارد، مفاهيمي که پيش از تکوين نهضت مشروطه‌خواهي، در ادب فارسي سابقه نداشته است. در اين پژوهش به بررسي جايگاه علم و دانش در شعر شعراي برجسته مشروطه (ملک الشعراي بهار، اديب الممالک فراهاني، فرخي يزدي، ميرزاده عشقي، عارف قزويني و ايرج ميرزا) پرداخته شده است و نتايج به دست آمده نشان‌دهنده اين است که در بين اين شعرا بزرگ‌ترين دغدغه اديب الممالک فراهاني دانش و آگاهي است و بزرگاني چون بهار و فرخي يزدي با توجه به درک اوضاع جهاني، رغبت به علم اندوزي و يادگيري علم غرب و هضم آن در فرهنگ خويش را يادآور مي‌شوند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله