در شناخت‌شناسی عارفانه، ابزار شناخت مهم است. همان‌طور که فیلسوف و اهل استدلال از ابزار عقل جهت تبیین نظر خود بهره می‌جوید، عارف و صوفی، دل را تنها محک، ابزار و معیار شناخت خداوند می‌داند و معتقد است که راز درون پرده را رندان مست (= عاشقان نظرباز) می‌دانند و بس. آنان که گوششان از شنیدن قصه ایمان مست شده است در طلب آنند که از مقام گوش (= علم الیقین) به مقام چشم (= عین الیقین = نظربازی) نایل شوند. سعی نگارنده بر آن است تا علاوه بر بررسی موضوع نظربازی از دیدگاه صاحب‌نظران، کاربرد و مصادیق آن را در قلمرو رفتار فردی (= علم اخلاق) و قلمرو رفتار جمعی (= تدبیر منزل و سیاست مدن) نشان دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

61112a49dd3a1.jpg

عارف نامی بایزید بسطامی

اقبال یغمایی

کتاب عارف نامی بایزید بسطامی شمال این عناوین است: بحثی در معنی و مفهوم تصوف، بایزید بسطامی، برخی از اقوال بایزید بسطامی، معاصران بایزید، جغرافیای تاریخی قومس و بسطام، آثار باستانی بسطام، توضیحات و استدراکات. نویسنده کتاب اقبال یغمایی است و در اسل 1367 توسط انتشارات توس چاپ شده است.

59ad4405507a9.jpg

دیوان زرگر اصفهانی

محمدحسن اصفهانی (درگذشت 1270قمری) متخلص به زرگر و غزلسرای نامدار سبک عراقی بود. اوج سخن پردازی او به دوره حکومت محمدشاه قاجار اختصاص یافته است. دیوان پیش رو که به اهتمام سیدحسین میر طاهر و منوچهر کلک علی تدوین شده است با مقدمه ای در شرح حال و مقام عرفانی و ادبی زرگر و تاثرات وی از سعدی و حافظ آغاز می شود. غزلیات زرگر به انضمام اشعاری از بزرگان ادب و عرفان اصفهان بخش های دیگر این کتاب را تشکیل می دهند که چاپ سوم آن در سال 1364 در اصفهان منتشر گردید.