کتاب شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، صحنه نبرد نیکی‌ها با بدی‌هاست و دو نیروی اهورایی و اهریمنی پیوسته با یکدیگر در نبرد و ستیز به سر می‌برند و پهلوانان نامور شاهنامه یک نفس، از نبرد روی‌گردان نیستند و همواره برای حفظ حیثیت و شرف خویش بر یکدیگر هجوم می‌آورند و از نام حراست می‌نمایند و حتی در این صحنه جدال و ستیز بی‌امان، حیوانات، دیو و ددان و شیاطین نیز شرکت دارند و به سود جبهه خویش با آدمیان نبرد و ستیز می‌نمایند و سعی دارند که نام و افتخار را برای کشور خویش به ارمغان آورند. این عوامل همواره در صحنه ستیز و نبردهای شاهنامه حضور مؤثر داشته‌اند و با خصم خویش با تدبیرهای گوناگون به جدال پرداخته‌اند که در این مقاله نقش این عوامل مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae8dc805278.jpg

دانشگاه زیتونه (تاریخ فرهنگ و علوم اسلامی در دوران حکمرانی خاندان حفص و ترکان)

طاهر معموری

کتاب حاضر، ترجمه‌ای است از کتاب((جامع الزیتونه)) تالیف((طاهر معموری)) که گویای قدمت علوم اسلامی در شمال آفریقاست(به خصوص سرزمین تونس که مرکز حکومت خاندان حفص بوده است) .مولف در ابتدای کتاب به چگونگی شکل‌گیری حکومت حفصی‌ها در تونس اشاره کرده وضعیت علوم اسلامی را در این دوره، به ویژه در جامع زیتونه شرح داده است .((دانش و آموزش))، ((نظام آموزشی و شیوه‌های آن))، ((علوم و کتاب‌های درسی دوره حفصی‌ها))، ((مراکز تعلیم))، ((جامع زیتونه)) و ((مدرسه‌های دیگر)) از دیگر مباحث این کتاب است .

64a56706a9b58.jpg

فرهنگ اساطیر یونان

ف. ژیران

کتاب اساطیر یونان اثری است از ف. ژیران به ترجمه دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور و چاپ انتشارات مکتوب. کتاب حاضر به معرفی اسطوره های یونانی که موجوداتی فرازمینی با ویژگی های شگفت آور بودند می پردازد و تحلیلی از تاثیراتی که این اسطوره ها بر فرهنگ بشری و ادب و هنر یونان و جهان برجای گذاشته اند ارائه می دهد. “اساطیر یونان” مطالبی درباره چگونگی پیدایش ایزدان و اطلاعاتی پیرامون ایزدان زمین، ایزدان قهرمان و اسطوره هایی چون آتنا، هرا، آپولن، هرمس، آرس، آفرودیت، پوزئیدون، ایزدبانوی جهان زیرین و… در اختیار می گذارد و داستان ها و افسانه هایی را که پیرامون آن ها وجود دارد ارائه می دهد.