پژوهش حاضر با هدف يافتن مفاهيم هستي شناسي، معرفت شناسي و ارزش شناسي، در داستان‌هاي کودکان انجام شده است. نمونه ورد بررسي 41 داستان برگزيده کودکان است که از سوي کانون پرورش فکري کودک و نوجوان انتشار يافته است. تحليل اين آثار نشان داد که از ميان مفاهيم فلسفي مطرح شده در داستان‌هاي برگزيده، 49% به حوزه هستي شناسي، 39% به حوزه ارزش شناسي و 12% به حوزه معرفت شناسي اختصاص داشته است. يافته‌هاي کلي پژوهش در ارتباط با نحوه پرداختن به مفاهيم نشان مي‌دهد که در هيچ يک از حوزه‌ها، پرداختن به مفاهيم طرح شده در داستان‌هاي برگزيده از سوي نويسندگان ادبيات داستاني به گونه‌اي نبوده است که برانگيزنده قدرت تفکر و تامل در مخاطبان خود باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

65ef0180bdaa1.jpg

سلطان و غزال (افسانه های تانزانیا و زولولند)

پری منصوری

سازمان انتشارات اشرفی در ابتدای کتاب در مورد موضوع کتاب آورده اند که: ما می کوشیم بهترین افسانه های ملت های جهان و افسانه ها و داستانهای تاریخی و پهلوانی ایران را با زبان روان و شیرین فارسی برای شما ترجمه و چاپ می کنیم. با خواندن این قصه ها علاوه بر اینکه سرگرم می شوید اطلاعات فراوانی درباره زندگی و اخلاق و خصوصیات ملت های جهان پیدا می کنید و از میان راههای گوناگون که هست بهترین راه را برای زندگی خود برمیگزیند. از همه اینها گذشته زبان باشکوه فارسی را چنانکه باید و شاید یاد می گیرید. این کتابها زیرنظر محمود کیانوش نشر میشود.

5d45cd6639b26.png

گفت و شنود؛ در بررسی و شناخت ادبیات کودک و ادبیات نوجوان

علیرضا حافظی

این کتاب دربرگیرنده چهار نوشتار درباره چهار کتاب کودک و نوجوان است که نویسنده به نقد و بررسی آنها پرداخته است. در مقدمه کتاب نویسنده به بررسی چیستی ادبیات کودک پرداخته و تعریفی از آن ارائه داده است. «بزی که گم شد» نوشته نادر ابراهیمی، «موفرفری» نوشته شهلا بارفروش، «نورآباد دهکده من» اثر ناصر ایرانی و «بقچه گلی» نوشته شکوه قاسم نیا آثاری هستند که دست‌مایه نوشتن مقالات این کتاب شده‌اند.