منوچهری دامغانی چکامه‌سرای جوان‌طبع جوان‌نای قرن پنجم، ستاره‌ای درخشان در گستره ادب و ادبیات فارسی است. پرورش اندیشه و احساس او در رنگین‌کمان باطراوت طبیعت همراه با ذوق سرشار و دانش‌ورزی هنری و عقلی، او را در میان همتایان، بی‌همتا نموده است، جاندارانگاری و انتخاب الفاظ پویا همراه با خردنگرشنی در طبیعت و زندگی، شعر او را پویا، متحرک و پرجنب و جوش نموده است، نیز لطافت‌ طبع و دانستگی و خیال‌انگیزی موزون لفظ و معنی، و آراسته نمودن کلام‌ با مانندگی‌های رنگارنگ و زیباپروری‌های شعری چونان صهبای‌ عطرآگینی، دل را سرشار از مستی و خالی از اندوه می‌کند؛ همچنین او چونان عاشقی، عشق را در همه مظاهر طبیعت چون خورشید، ماه، گل، پرنده، میوه و... جاری می‌کند. علاوه بر آنکه تناسبی که او بین تمام اجزای‌ طبیعت برقرار می‌کند، الهام‌بخش وحدت در عالم کثرت است؛ همه این‌ دل‌انگیزی‌ها، ژرفایی باشکوه به کلام وی بخشیده است؛ نیز صمیمیت و صداقت کلام، شعر شاعر طبیعت‌گرای شادکام شادالحان را زیبا و تابناک‌ جلوه داده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63f77e9ebc9ff.jpg

غنچه باز در شرح گلشن راز

جلال الدین علی میرابوالفضل عنقا

کتاب «غنچۀ باز در شرح گلشن راز» تألیف جلال الدین علی میر ابوالفضل عنقا، عارف سلسله اویسی در قرن سیزدهم هجری شمسی است. کتاب غنچۀ باز، شرح مثنوی «گلشن راز» با موضوعیت عشق و عرفان اسلامی است. این کتاب در قالب شعری مستزاد است. این مستزاد عرفانی، با اضافه کردن واژگان بر پایان هر مصراع مثنوی «گلشن راز» نگارش شده است و در واقع قالب مثنوی گلشن راز را به قالب مستزاد تغییر داده است.

60fd094925a46.png

ترجمان عشق

قربان حبیبی

بنای سخن عرفا و اربابان معرفت و محبت بر اساس عشق است و آغاز و پایان کلام آنان به ایماء و اشاره‌ای به محبت حقیقت منزه از تعین است. عشق از عناصر عمده و اساسی بینش عرفانی است. این کتاب به بررسی و توضیح مراتب عشق و تأثیر آن در انسان می‌پردازد. نویسنده در این کتاب به بیان بخش‌هایی از مناظر سیروسلوک عملی پرداخته است. این بخش‌ها بیان مرحله به مرحله حالت‌های درونی و پیش‌آمده برای سالک طریق الی الله است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56bd88e2bab0e.PNG

نگاهی به فرهنگ لغات، وجوه و متشابهات قرآن بر اساس تفسیر ابوالفتوح رازی

نسرین قدمگاهی

تفسیر قرآن مبتنی بر کلام پیامبر است و نخستین مفسر قرآن که همه مفسران به کلام مبارکش استناد جسته‌اند، رسول خداست (ص). در این راستا ابوالفتوح رازی مفسر برزگ شیعی‌مذهب قرن ششم برجسته‌ترین اثر خود را، تفسیر گرانسنگ و ارجمند قرآن، در صفحاتی به فراخنای حیات جاودان بشری نگاشته است، صرف نظر از تفسیر قرآن، این مجموعه مشحون از کلمات و تعبیرات اصیل پارسی است، همچنین متن، سرشار از ذوقی حکیمانه و ادیبانه است. در این کوتاه سخن، هدف آشنایی با تفسیر چندسویه این مفسر هنرمند- و معرفی فرهنگی ارزشمند بر اساس این تفسیر شگرف است، از طریق این فرهنگ سه جلدی- دو جلد عربی به فارسی، یک جلد فارسی به عربی- به ارزش کارِ مؤلف و ظرافت او در فن تفسیر ادب، زبان‌شناسی، وجه تسمیه و پیشینه برخی الفاظ و ... آشنا می‌شویم.

کلیات/فرهنگ ها پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله
564c27cc4602a.PNG

گذري بر گاهنامه مهرگان در ايران باستان و ادب پارسي

نسرین قدمگاهی

در ايران باستان جشن‌هاي باشکوهي چون سده، نوروز، مهرگان، تيرگان، ارديبهشتگان و ... برگزار مي‌شده که هر يک به زماني خاص اختصاص داشته است. اين مقاله به معرفي جشن مهرگان، شيوه برگزاري و بازتاب آن در ادب پارسي مي‌پردازد. جشن مهرگان را به فريدون نسبت داده‌اند که طي پنج و شش روز برگزار مي‌شده و هر روز طبقه‌اي خاص در آن شرکت داشته‌اند. اين جشن، در نظر شاهان و حتي مردمان عادي بااهميت بوده است. مردم در اين جشن ضمن قرباني، سفره مهرگاني مي‌گشودند و به شادي و پايکوبي مي‌پرداختند.

فرهنگ و تمدن/ادیان و آئین
مقاله