ملت‌ها در طول حيات خود افسانه‌ها و اساطيري ساخته‌اند که کم و بيش مورد قبول و اعتقاد باطني آنها نيز بوده است. اين اسطوره‌ها در ميان برخي ملت‌ها بيشتر و پررنگ‌تر هستند. شاعران عرب نيز در اشعار خود اسطوره‌‌هاي عربي و حتي اسطوره‌‌هاي ديگر ملل قديم را به کار برده و با توجه به محيط و شرايط، افکار و انديشه‌‌هاي خود را با استفاده از اين اسطوره‌‌ها ابراز داشته‌‌اند. در اين مقاله، برآنيم، ضمن تعريف لغوي و اصطلاحي اسطوره و آشنايي مختصر با بعضي از معروفترين اسطوره‌هاي يونان، بين النهرين، روم باستان و مصر، به جايگاه اسطوره و شبه اسطوره در شعر معاصر عرب پرداخته و بارزترين آنها را در شعر برخي شاعران معاصر عرب مورد بررسي قرار دهيم تا علل کاربرد اسطوره در شعر شاعران معاصر را بهتر بشناسيم.

منابع مشابه بیشتر ...

666da8f6a6b5b.jpg

قهرمانان یونان باستان

وراسمیر نوا

منظور از انتشار این مجموعه این است که برگزیده داستانها و افسانه های دلپسند ملتهای گوناگون جهان در دسترس خوانندگان ایرانی قرار گیرد. داستانها و افسانه های ملل ، آینه روح و نماینده اندیشه و بخش پر ارزشی از فرهنگ عمومی و ادبیات آنهاست. کتاب مشتمل بر دو افسانه شیرین و خواندنی درباره پیکار دلیرانه مردم سرزمین کهنسال یونان است . افسانه قوچ پشم طلایی که در آن رزم آورانی مانند هراکلس برای به دست آورن قوچ پشم طلایی که مظهر خیر و برکت است از دریاهای پر خطری می گذرد. و افسانه هفت خوان هراکلس که یادآور هفت خوان رستم خودمان است ...

65a2913487803.jpg

کتاب شاهنامه فردوسی: نثر: اساطیر - جلد اول (از پادشاهی کیومرث تا پایان کار فریدون)

علی شاهری

این مجموعه شامل تمام شاهنامه است که برای راحتی خوانندگان جوان که به تاریخ و تمدن کشور خود علاقه دارند و می خواهند با شاهنامه آشنا شوند، به نثر ساده برگردانده شده و در سه بخش شامل: 1. بخش اساطیر 2. بخش پهلوانی 3. بخش تاریخی تنظیم شده است. بخش اساطیر از پادشاهی کیومرث شروع شده و تا مرگ فریدون ادامه دارد. بخش پهلوانی از پادشاهی منوچهر و ظهور خاندان سام شروع می شود و تا مرگ رستم و فرزندش فرامرز ادامه دارد و بخش تاریخی که با پادشاهی بهمن فرزند اسفندیار شروع شده تا مرگ یزدگرد و تسلط عربها بر ایران ادامه می یابد.