لقد قسمت هذا الکتاب فی ثمانیة فصول: افصل الول: الشاعر فی المجتمع من خلال ما یعکسه الشعر، ولقد أوضحت فی هذا الفصل علاقة الشاعر بالحاکم و الناس و الشعراء. الفصل الثانی: الخلفاء والامراء من خلال شعرهم و قد اتخذت الراضی انموذجا لمجتمع الخلفاء و آل بویه انموذجاً للأمراء. الفصل الثالث: الوزراء و رجال الدولة الآخرون، و فیه بینت علاقات هذه الفئة الحاکمة و حیاتها من الشعر الذی جری علی لسان افرادها. الفصل الرابع: التبذل و المجون، و قد استخلصت حصیلة مما قاله الشعراء الذین عرفوآ باللفظ الفاحش، والشعر الماجن، و لم أنس أن آخذ نماذج من مساهمات معظم مقالة الشعر فی هذا المیدان. الفصل الخامس: تکملت فیه علی مجتمع اهل الکدیة من خلال ما کشف عنه شعر بعض اصحابها و نظمهم. الفصل السادس: أهل التصوف و نزعاتهم و طبائعهم و افکارهم و قد حاولت جهد مؤلف ان اذکر نصوصا شعریة صوفیة تفسر کل ما لهم و ما علیهم. الفصل السابع: خصوص الفئة مهمة من فئات مجتمع العراق، هی فئة الساخطین و المتمردین الذین ارتسمت علائم رفضهم لحیاة الذل و الجوع فی صفحات شعرهم بشکل واضح جلی. الفصل الثامن: کلام مجمل علی مظاهر اجتماعیة و حضاریة شائعة اشترک فیها معظم فئات المجتمع و طبقاته و ظلت تشیر فی احیان کثیرة الی تمایز طبقی بین.

منابع مشابه بیشتر ...

642d74c90ba9b.jpg

بعضی از کهن ترین آثار نثر فارسی تا پایان قرن چهارم هجری

غلامحسین صدیقی

نویسنده درباره علت تالیف کتاب این گونه می گوید: "نگارنده در سال 1332 هجری شمسی فهرستی از نام برخی از آثار علمی نثر فارسی که تا پایان قرن پنجم نوشته شده در مقدمۀ کتاب قراضۀ طبیعیات به مناسبت ارتباط موضوع آن کتاب با امور و مسائل علمی و بیان توجه ایرانیان در قرنهای ابتدائی دورۀ اسلامی به تصنیف این نوع کتابها ترتیب داده منتشر ساخت و بعضی از آثار ادبی و تاریخی و دیوانی را چون از موضوع متن کتاب دور دید در حواشی ذکر کرد پس از آن تاریخ چون ادامۀ این مطالعه را در مبحث جامعه شناسی فرهنگی و فکری ایران سودمند می دانست هر جا اثری از این نوع نوشته ها دید و خواند نام آن را ثبت کرد اکنون قسمتی از آن یادداشتهای بی مقدار را که شامل بر ذکر بعضی از نوشته های تاریخی و ادبی و دیوانی و دینی و علمی تا پایان قرن چهارم است و به بعضی از آنها تا این وقت توجهی نشده به عنوان سپاسگزاری به نام فقید ادب عبدالعظیم قریب که تلمذ تحریرت گرانقدر او بوده است مصدر ساخته به ستایشگران آن استاد ارجمند تقدیم می نماید."

639085766c251.jpg

کارنامه دولتهای ایرانی در عراق

علی ظریف الاعظمی

در این کارنامه که در سال 1346 هجری قمری برابر با 1927 میلادی از خامه یک تن عراقی عرب نژاد تراوش نموده است. نویسنده بسیاری از حقایق را که شاید بازگو کردن آنها برایش ناگوار بوده، ناگریز اعتراف نموده است. او از دادگستری و مردم نوازی شاهنشاهان ایران گفته و حتی از شاپور دوم که تازیان ناروا وی را ستمگر خوانده و به ذوالاکتاف شناخته اند، به نیکی یاد کرده و می نویسد: شاپور در آبادانی کشورهایی که در زیر فرمان داشت دلبستگی شایانی نشان می داد و در راه آسایش مردم آن سرزمینها تلاش می کرد....