«ريشه شناسي» (Etymology) که در ادبيات نيز وجوه کاربردي بسياري دارد، دانشي است که مي‌توان با بهره‌گيري از آن از رهگذر يافتن ريشه و يا اشتقاق‌هاي يک واژه به وجوه معنايي آن بيشتر و بهتر پي‌برد. در اين مقاله تلاش کرده‌ايم تا با طرح ريشه‌شناسي واژه «آدم»(ADOM) و ارایه معناي اصلي آن که نشانگر پويايي و استحاله پذيري آدم است) و نيز با بررسي نماد «گره» يا به تعبير روان کاوانه همان «عقده» يا (Complex) به ارایه تحليلي دين شناختي و روان کاوانه از اين مفاهيم بپردازيم و نشان دهيم که چگونه توجه به اين نکات در شناخت بهتر و بيشتر هويت راستين آدمي و استعداد تربيت‌پذيري او ياريمان مي‌کند. به عنوان مثال طرح اين مطلب در مقام رهيافتي ادبي ـ زبان شناختي در حوزه فهم آثار عرفاني که اساسي ترين موضوع آن «پويايي» آدم و «حرکت» او به سوي خدا براي رسيدن به کمال است، خالي از فايده نيست.

منابع مشابه بیشتر ...

65a002307ed43.jpg

سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا

مرتضی راوندی

در این کتاب طی سه بخش، سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا بازگو شده است. بخش اول که "سیر فرهنگ و تعلیم و تربیت در ایران" عنوان گرفته شامل مباحثی از این قبیل است: روش تعلیم و تربیت در ایران بعد از اسلام؛ مهم‌ترین مراکز تعلیم و تربیت؛ نخستین تلاش‌های بشر در راه کتابت و نگارش مورد علاقه خود؛ عقیده چند تن از صاحبنظران ایرانی در باب تعلیم و تربیت؛ تعمیم نسبی فرهنگ بعد از اسلام، نخستین مدرسان و نقش ایرانیان در توسعه و تکمیل مداری و رشد فرهنگ اسلامی؛ وضع اجتماعی و فرهنگی ایران مقارن حمله مغول؛ مکتب خانه‌ها در عهد صفویه؛ وضع مدارس در اواخر زندیه و اوایل عهد قاجاریه؛ تعلیم و تربیت در عهد قاجاریه؛ وضع مدارس در آغاز جنبش مشروطیت. در بخش دوم ذیل عنوان "نظریات جدید در تعلیم و تربیت" مباحثی از این دست به چشم می‌خورد: تعلیم و تربیت در غرب؛ وضع کلی تعلیم و تربیت در عصر ما؛ روش‌های نوین در آموزش و پروش؛ چگونه فرزندان خود را تربیت کنیم؛ حمایت و جانبداری ویکتور هوگو از فرهنگ بشری. سومین بخش که "سیر فرهنگ و تعلیم و تربیت در اروپا" نام گرفته مشتمل بر عناوینی از این قبیل است: تعلیم و تربیت در یونان باستان؛ تعلیم و تربیت در روم قدیم؛ مدارس و علوم در قرون وسطی؛ رشد فرهنگ وعلوم تجربی در جریان نهضت اسلامی؛ احیای علوم قدیم؛ رنسانس و تجدید حیات علم و ادب؛ نهضت ادبی در اروپا.

650ef4f4691cc.jpg

راه رستگاری‌

احمد کسروی

در این کتاب برخی دیدگاه‌های"احمد کسروی" در باب مسائل اجتماعی و فلسفی دین، همچنین مفهوم و شیوه‌های رستگاری بازگو شده است .عناوین برخی مباحث کتاب بدین قرار است : "دین برآشفته و هم سست گردیده"، "دین چیست و برای چیست"، "آفریدگار"، "راه دین و راه دانش جداست"، "جان و روان"، "مردان خدا"، "زردشت و مانی"، "پاکدینی"، "فلسفه"، "صوفیگری"، "خراباتیگری"، "آیین زندگی" و "آموزگاران و فرهیختاران".

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

55e407248dd6a.PNG

تحلیل عرفانی داستان هانسل و گرتل (برادران گریم) بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و مثنوی جلال الدین مولوی

ویدا احمدی

اینکه ادبیات کودکان شاهکاری است که با نگاهی به فراسوی آن درمی‌یابیم که با طرح اساسی‌ترین پرسش‌های هستی‌شناسانه، فراخوانی به چونان "پدران کودک شده" ـ به باور جلال الدین رومی ـ زیستن و همانند آنان دیدن و به ملکوت آسمان‌ها رسیدن، بنیاد این نوشتار است. دو دیگر اینکه می‌توان میان گزاره‌های به ظاهر خبری اما پرسشگر داستان‌های به ظاهر ساده و نمادهای آن و حکمت‌های قرآنی و آموزه‌های عرفانی پلی زد. از چنین چشم‌اندازی و بر بنیاد تحلیل‌گرایانه، این نوشتار تلاشی است که در خلال آن نگارنده به ایجاد پیوند میان داستان "هانسل و گرتل" (از مجموعه داستان‌های برادران گریم) و کشف اعماق نمادین به ظاهر کودکانه اما شگفت‌انگیز و حکمت‌آمیز آن و آموزه‌های قرآن کریم و عرفان جلال الدین رومی می‌پردازد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
مقاله