نظريات عرفاني، فلسفي مولانا در مجموع، بر يك اصل استوار است و آن «وحدت وجود» است. اركان اين اصل عبارت است از: هستي و نيستي، عشق، جمع و تفريق، تضاد، انسان كامل. بحث حاضر بر ركن عشق استوار است كه در فلسفه وحدت وجود، مبناي عرفان و تصوف شناخته آمده است. مولانا «عشق» را خميرمايه همه پيش رفت‌ها و بزرگ واري‌ها مي دانست. عين القضات همداني معتقد است كه عشق، واسطه است ميان عاشق و معشوق كه موجب پيوند مي‌شود. مولانا معتقد است كه واجب الوجود، محور عشق است و جهان مدارهاي متصل و وابسته به آن. مثنوي مولانا با عشق اغاز شده و با عشق پايان مي‌پذيرد. جمع بايد كرد اجزا را به عشق تا شوي خوش چون سمرقند و دمشق

منابع مشابه بیشتر ...

64e9e7169597e.jpg

دو رساله در فلسفه اسلامی‌: تجدد امثال و حرکت جوهری‌، جبر و اختیار از دیدگاه مولوی‌

جلال الدین همایی

در این مجموعه، دو رساله کوتاه از حکیم "عمر خیام"، متن عربی و ترجمه فارسی به طبع رسیده است .در رساله اول، سه مسئله مطرح و پاسخ داده شده است .این مسائل درباره نفوس ناطقه، حوادث امکانی باطل، و اثبات وجود زمان به حرکت و حد حرکت، و سپس قائم نبودن حرکت به ذات خود، است .رساله دوم نیز "پرتوی عقلانی بر موضوع علم کلی "نام دارد .

63f77e9ebc9ff.jpg

غنچه باز در شرح گلشن راز

جلال الدین علی میرابوالفضل عنقا

کتاب «غنچۀ باز در شرح گلشن راز» تألیف جلال الدین علی میر ابوالفضل عنقا، عارف سلسله اویسی در قرن سیزدهم هجری شمسی است. کتاب غنچۀ باز، شرح مثنوی «گلشن راز» با موضوعیت عشق و عرفان اسلامی است. این کتاب در قالب شعری مستزاد است. این مستزاد عرفانی، با اضافه کردن واژگان بر پایان هر مصراع مثنوی «گلشن راز» نگارش شده است و در واقع قالب مثنوی گلشن راز را به قالب مستزاد تغییر داده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64e621de7f5e8.jpg

کوروش کبیر

شیرین بیانی

موضوع کتاب کوروش کبیر در مورد زندگانی و پادشاهی کوروش سرسلسله پادشاهی هخامنشیان است که توسط دکتر شیرین بیانی در سال 1359 تالیف و انتشارات شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران آن را به چاپ رسانده است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب