کمتر کسي ممکن است به مولانا به چشم منتقد و مصلح اجتماعي نگاه کند و در آثار عرفاني و غنايي وي به دنبال آراي انتقادي و سياسي باشد، اما درک عرفان و انديشه انساني و مردم گرايانه او، ترديدي در جامعيت شخصيت و جهان‌بيني وي باقي نمي‌گذارد، از اين رو بسيار طبيعي مي‌نمايد که او وقتي از رستگاري انسان و زندگي صلح‌آميز و مبتني بر معنويت و آگاهي سخن مي‌گويد، قدرت ستم‌گرايانه و استبداد ظالمانه را به مثابه مانعي عمده نکوهش مي‌کند. در اين نوشتار سعي شده است با کنکاش در مثنوي، برخورد او با مساله قدرت و حکومت و جهت‌گيري انتقاديش نسبت بدان بررسي و تحليل شود.

منابع مشابه بیشتر ...

658ae967ade05.jpg

شرح گلشن راز شیخ محمود بن عبدالکریم شبستری

شیخ محمود شبستری

کتاب حاضر مشتمل بر دو گفتار به زبان فرانسوی، به خامه توانای استادان گرامی دکتر صفا و لیوه روسای محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استراسبورگ و یک مقدمه از نویسنده در معرفی کامل نسخه خطی کتابخانه ملی و دانشگاهی استراسبورگ و شرح یکصد و شصت و هشت بیت از مثنوی گلشن راز که متاسفانه شارح عارف آن تاکنون ناشناخته مانده است. و در آخر تعلیقاتی که برای حل مشکلات و توضیح و تعریف لغات و مصطلحات عرفانی و فلسفی به کوشش نویسنده فراهم گردیده است.

657481d2cd457.jpg

دیوان موسوی: شامل مثنویات، غزلیات، قصاید و متفرقات

سیدجعفر موسوی

این کتاب اشعار فارسی سیدجعفر موسوی حاوی الف) دو مثنوی در بحر خفیف-مخبون محذوف-یکی تحت عنوان (حدیث نفس) شامل موضوعات مختلف در حدود (1723) بیت، و دیگری (بالاخانه غمها) که از نوشته نویسنده معروف (مصطفی لطفی منفلوطی مصری) برداشته شده است و در حدود (303) بیت می باشد. ب) غزلیات ج) متفرقات د) قطعات

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57073a6266765.PNG

سنایی و نقد سیاسی

مریم محمدزاده

استبداد ستیزی و شوریدن برخودکامگان تاریخی همچون سلطان و شاه،کارگزاران و عاملان، و وزیران و وابستگان آنها که به مدد زور و تزویر، غاصبانه بر مردم مظلوم فرمانروایی می‌کرده و موجب استضعاف توده‌های مردم و ستمکاری‌های فراون شده‌اند، از مضامین ارزنده شعر فارسی است. سنایی نیز این مضمون را یکی از محورهای عمده شعر خود قرارداده و نگرش‌ها و نظرات خود را در مورد شاهان و وزیرانی که به عنوان رجال سیاسی و تکیه دهندگان بر مسند قدرت مطرح بوده‌اند بیان کرده است. این نوشته به بررسی دیدگاه‌های او می‌پردازد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
56ddeb7288b74.PNG

نمونه‌هایی از گونه‌های بیان شعر سیاسی تا اوایل قرن هفتم

مریم محمدزاده

آثار اغلب شعرا و نویسندگان برجسته ایرانی از گذشته تا امروز، آیینه تمام نمای محیط و روزگار زندگی آنان بوده است، چنان که بسیاری از آنان در تحلیل و تبیین دشواری‌های زندگی به مراتب تیز بین‌تر و حساس‌تر از سایر دانشمندان اجتماعی بوده‌اند، از خود مردم و در تعامل با آنان بودند و در قبال مسایل و مشکلات جامعه، احساس مسوولیت می‌کردند، در نتیجه با سرودن اشعار سیاسی و اجتماعی، در برابر ناراستی‌ها و کجرویهای هیات حاکم عکس العمل نشان می‌دادند. چنین افرادی گاهی با لحن آشکار و با شجاعت تمام به بیان انتقادات خود می‌پرداختند، گاهی نیز ترس از قتل و کشتار و چماق تکفیر، آنها را وادار می‌ساخت که از شیوه غیرمستقیم استفاده کنند و با بهره‌گیری از زبان پند و اندرز، و یا از زبان حیوانات، پیران، و عقلای مجانین، و یا با استفاده از ابزارهای طنز و هجو، رسالت خود را به انجام برسانند. هدف ما در این مقاله بررسی کلی و نقل نمونه‌هایی از این نوع اشعار تا اوایل قرن هفتم است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله