در قرن هجدهم، ادبیات آلمانی در پرتو اندیشه روشنگری رشد و توسعه یافت و ثمرات دلنشین و آموزنده‌ای به بار آورد. در آغاز دوره ادبیات روشنگری، گوتشد تحت تأثیر افکار عقل گرایانه لایب نیس و ولف قرار داشت. او به تأسی از آن دو فیلسوف، رشد خرد را برای اخلاقی و سعادتمند شدن انسان ضروری می‌دانست و لسینگ ادیب و فیلسوف ادبیات را در خدمت اشاعه بردباری دینی و انتقاد اجتماعی قرار داد. برخی از ادبای دوره روشنگری به تألیف حکایات حیوانات پرداختند، زیرا آنها این حکایات را شیوه‌ای مناسب برای تربیت انسان و انتقادات اجتماعی تشخیص دادند. دوره روشنگری مساعدترین د وره برای خلق حکایات حیوانات است. در پایان این دوره ویلاند افکار اپیکور را سرلوحه فعالیت ادبی خویش ساخت. در پایان باید یادآوری کرد که هدف مشترک تمام ادبای دوره روشنگری، تربیت اخلاقی و اجتماعی انسان است.

منابع مشابه بیشتر ...

63ece693ee2de.jpg

خردنمای جان افروز

ابو الفضل یوسف بن علی مستوفی

سخنان مرد اخلاص و عمل و علم، امام علی (ع) از همان قرنهای اولیه تاریخ اسلام همواره پشتوانه فکری نویسندگان و شاعران بوده است و گذشته از بهره هایی که محققان و مولفان نامبردار ما از این سرچشمه غنی و گنجینه گران مقدار برده اند آثار درخشان و عظیمی از جمع و تالیف و شرح و ترجمه این سخنان پدید آمده است. بخش کوچکی از این آثار کتب و رسایلی است که صاحبان ذوق و شاعران فارسی زبان با به نظم درآوردن مضمون سخنان آن امام همام ساخته و پرداخته اند. رساله حاضر را نیز باید از زمره این سلسله محسوب داشت. نویسنده در جستجویی که در پیرامون سخنان علی (ع) در متون فارسی داشت در گیرودار کار "مطلوب کل طالب من کلام علی بن ابی طالب" رشیدوطواط و جستن دستنوشته های موجود آن، به نسخه ای از این رساله رسید و آن را مطلوب خود و رساله ای دلنشین یافت و از این رو در صدد تصحیح آن برآمد ...

63a4433ec510f.jpg

ایرانیان و اندیشه تجدد

جمشید بهنام

این کتاب در چهار فصل تدوین شده و نویسنده در بخش اول این رساله از رویدادها و اندیشه‌ها سخن گفته و در بخش دوم، تحلیلی از چگونگی فرایند نوسازی و نتیجه آن که پیدایی تجدد است، ارائه کرده. توجه این نوشته به دورانی است که از جنگ‌های ایران و روس آغاز می‌شود و به سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) پایان می‌یابد. آنچه از آن پس در ایران روی داده، آنچنان به ما نزدیک است که هرگونه ارزیابی آن ارزشی علمی نمی‌تواند داشته باشد. اندیشه تجدد از کجا و چه وقت وارد ایران شد و ذهن ایرانیان را به خود مشغول داشت؟ تجدد و نوسازی مترادف‌اند یا متضاد؟ در این کتاب، جامعه‌شناسی برجسته و باسابقه، با بیانی شیوا و جذاب و موشکافانه، به تشریح این مسائل می‌پردازد و رویارویی سنت و تجدد را بازمی‌شکافد.