قصیده لامیه‌العجم، سروده طغرائی شاعر ایرانی عربی سرای، در اواخر قرن پنج هجری، از قصیده‌های ممتاز و مشهور و به تعبیر قدیم از امهات قصاید ادب عربی است. این ترجمه فارسی از لامیه که در اوایل قرن هشتم انجام گرفته قدیم‌ترین ترجمه تاکنون شناخته شده از این قصیده بلند آوازه است و در ضمن نمونه‌ای کمیاب است در نوع خود از ترجمه کامل آثار محض و ناب ادب عربی به زبان فارسی.

منابع مشابه بیشتر ...

5671c1cf21b40.PNG

ترجمه کهن لامیه العجم (در اوائل قرن هشتم؛ از مترجم ناشناخته)

مظفر بختیار

قصیده لامیه العجم، سروده طغرائی شاعر ایرانی عربی‌سرای، در اواخر قرن‌ پنج هجری، از قصیده‌های ممتاز و مشهور و به تعبیر قدیم از امهات قصاید ادب‌ عربی است. این ترجمه فارسی از لامیه که در اوایل قرن هشتم انجام گرفته قدیم‌ترین‌ ترجمه تاکنون شناخته شده از این قصیده بلندآوازه است و در ضمن نمونه‌ای‌ کمیاب است در نوع خود از ترجمه کامل آثار محض و ناب ادب عربی به زبان‌ فارسی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61bf372cc5b8d.jpg

زندگانی استاد مویدالدین طغرائی اصفهانی

مظفر بختیار

کتاب درباره زندگانی مویدالدین طغرائی اصفهانی، تالیف مظفر بختیار است که در مجله دانشکده ادبیات طهران ضمیمه سال دوازدهم، در مرداد سال 1344 به چاپ رسیده است

شرح حال
کتاب
57fbb1570f546.jpg

مجموعه خطابه های نخستین کنگره تحقیقات ایرانی - جلد اول

نخستین کنگره تحقیقات ایرانی در شهریور سال 1349 و به همت دانشکده ادبیات و علوم انسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و به ریاست سید حسین نصر و دبیری ثابت ایرج افشار برگزار گردید. این کنگره دارای 11 محور به این شرح بود: تحقیقات ادبی ایران دوره اسلامی، تاریخ و جغرافیای دوره اسلامی، زبانشناسی و لهجه های ایرانی، دستور زبان فارسی، باستان شناسی و هنر، تاریخ و جغرافیای پیش از اسلام، دین و عرفان و فلسفه، علوم قدیم ایرانی، ادبیات معاصر ایران، مردم شناسی و فرهنگ عامه و کتاب شناسی و نسخه شناسی . پس از برگزاری نخستین کنگره علاوه بر انتشار شماره مخصوص مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مجله ایرانشناسی، تعدادی کتاب و نشریه دیگر نیز به یادگار نخستین کنگره تحقیقات ایرانی منتشر شد و چندین نمایشگاه عکس، کتاب و باستانشناسی نیز در دانشکده ادبیات گشایش یافت. کتاب پیش رو که جلد اول از این مجموعه سه گانه است به کوشش مظفر بختیار در سال 1350 و با محوریت زبانشناسی و دستور زبان فارسی به چاپ رسیده است.

دستور زبان/دستور زبان فارسی پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب