شباهت‌های مضمونی بسیاری میان سپهری و استعلای امریکایی وجود دارد. استعلای امریکایی به صورت جنبشی ادبی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و فلسفی در مقابل قواعد متعارف و نهادینه جامعه، با نویسندگان و شاعرانی مانند رالف والدو امرسون، ناتانیل هاثورن و هنری دیوید ثورو شکل گرفت. از نظر ادبی، آنان ساختار سبکی آزاد از قید و بند با محتوای طبیعت و ذات طبیعی انسان بودند. از نظر اجتماعی، مخالف زرق و برق جامعه مصرفی بودند. در مقاله حاضر سعی شده است شباهت درونمایه آثار استعلاییان و اشعار سپهری به تفکیک در هفت فصل بررسی شود.

منابع مشابه بیشتر ...

6537d3bcd84cb.jpg

بازخوانی دو منظومه‌: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد فروغ فرخزاد، مسافر سهراب سپهری‌

عنایت سمیعی

در این اثر، نگرش و دیدگاه‌های سهراب سپهری و فروغ فرخزاد که در آثارشان انعکاس یافته، بررسی شده است .برای این منظور، نگارنده شعر ((مسافر)) سهراب سپهری را برگزیده، ابتدا ساختار درونی و بیرونی آن را تشریح و سپس بنیان‌های فکری و معرفت‌های عرفانی، روان شناختی و تاریخی آن را بیان می‌کند .در بخش دوم نیز برای بررسی و تبیین نگاه فروغ فرخزاد به مجموعه هستی، منظومه ((ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد)) انتخاب و بعد از بازخوانی، ساختار آن شروع و بیان شده است.

64da453c38670.jpg

بودا: در جستجوی ریشه‌های آسمان

امیرحسین رنجبر

بنا به كتاب‌هاي قدیمی بودايي، دو هزار و پانصد سال قبل فرزانه‌اي به اسم سدراته گوتمه در هند پيدا شد كه سير و سلوك خاصي در پيش گرفت و به «روشني» رسيد و بودا شد، يعني بيدار و روشن، آئيني بنياد نهاد كه آئين بودا ناميده شده است. كهن‌ترين متن‌هاي فلسفي ـ ديني موجود بودايي به زبان پالي در دست است كه يكي از زبان‌هاي هندو آريايي ميانه و زبان زادگاه بودا است. مجموعه‌ اين متن‌‌ها را خود بودائيان، پس از مرگ بودا، در سه بخش گرد آورده و بر آن نام تي پيتكه يا سه سبد نهاده‌اند و بوداشناسان غربي هم آن را كانون پاكي خوانده‌اند، يعني قانون بودا كه به زبان پالي نوشته شده است. موضوع اين كتاب، كه از گفتارهاي گوناگون متن‌هاي سه سبد فراهم آورده شده، گزارش «سه گوهر» بودايي است، يعني شرح زندگاني بودا و آئين او و انجمن رهروان كهن بودائي است، با همان آب و رنگ باستاني و بودايي آن. از بودا پرسيدند آيا به راستي پديده اي در جهان وجود دارد كه به آن علاقه من باشي؟ پاسخ داد: آري من به آن رشته ها و ريشه هاي مرطوب و ابريشميني كه زمين و آسمان را به هم وصل مي كنند و اين جهان خاكي را به آسمانها و افلاك پيوند مي دهند سخت علاقه مندم آري من باران را بسيار دوست دارم. ( متون تبتي، آئين ها و افسانه ها)ا او كه خود را به ريشه هاي ناب آسمان مي سپارد، چه آرام و نجيب بر زمين راه مي رود او با درك و فهم و شناختن و سپردن خود به ريشه هاي آسمان خود را براي سير در بي كرانگي آماده مي كند. نياز براي چنين انساني ديگر معني ندارد. ( چو آنگ، تسو، آثار مقدس دائويي)

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57dc73b36b7dc.jpg

مجموعه آیین نامه های سازمان پرورش افکار و مجموعه نخستین رشته سخنرانیهای پرورش افکار

سازمان پرورش افکار بر طبق اساسنامه هیئت وزیران در دیماه 1317 شمسی با نه فقره اساسنامه تأسیس شد و مجموعه مقررات آن در شش ماه اول کار خود، به 109 ماده رسید. در حین تصویب مقررات، کمیسیون سخنرانی نیز ده جلسه سخنرانی از استادان و رجال سیاسی ترتیب داد که با وجود اختلاف در عناوین، همگی با هدف توضیح اساس و تشریح جنبه های مختلف این سازمان تازه تأسیس، ایراد گردیدند. افرادی چون دکتر متین وزیر دادگستری، اعلم وزیر امور خارجه، دکتر صدیق رئیس دانشسرای عالی، دکتر رشید یاسمی، دکتر سیاسی، ،دکتر محمد حجازی رئیس کمیسیون مطبوعات، دکتر رضازاده شفق، دکتر بدر، وزیر دارایی، استاد فروزانفر و مین باشیان رئیس کمیسیون موسیقی. دبیرخانه این سازمان خود را موظف به چاپ مجموعه مقررات و نخستین سخنرانیهای پرورش افکار دانست و رساله حاضر را به آگاهی عموم رساند. اساسنامه سازمان پرورش افکار، کمیسیون سخنرانی، هنرستان هنرپیشگی، کمیسیون موسیقی، مطبوعات، بنگاه روزنامه نگاری، جوائز، پرورش افکار دانشجویان در این رساله آورده شده است.

نثر/گفتگو و سخنرانی