حکيم سنايي از معدود شاعران و عارفان مهم و آغازگر زبان فارسي است که آثارش تحولي نوين در محتواي شعر فارسي پديد آورد و به مصداق «کالبرق في الدجي و الشمس في الضحي»، روشنگر راه شاعران بزرگي چون عطار و مولانا شد. اهميت مقام سنايي در ادب و عرفان و جايگاه اشعار او، هنوز چنان که بايد باز نموده نشده است. به اين منظور در جريان بررسي ابيات سنايي در آثار منثور، ابياتي از وي در متون نثر سده‌هاي ششم تا نهم پيدا شد که در تصحيح‌هاي مشهور آثار اين شاعر بزرگ وجود ندارد. در اين مقاله به معرفي منابع و بررسي چهل و سه بيت استشهادي منسوب به سنايي بر مبناي نوزده متن نثر فارسي کهن پرداخته شده است که به گفته مولفان آثار و يا به سبب همراهي با ديگر ابيات سنايي، به وي نسبت يافته است و مي‌تواند براي تصحيح‌هاي بعدي آثار سنايي قابل استفاده باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

5f73931559554.jpg

آثار احمدی، تاریخ زندگانی پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع)

احمد بن تاج الدین استرآبادی

مولف از دانشوران قرن دهم است که در هرات می‌زیست و سپس به بیرجند رفت و به دست اسماعیلیان به قتل رسید. وی سخنوری زبردست و مورد توجه دانشمندان آن دوره بویژه امیر علیشیر نوایی بود. وی با درک محضر جمال الدین عطاء الله دشتکی مولف روضه الاحباب در هرات و با بهره بردن از سیره‌های بزرگانی همچون حسین خوارزمی، جمال الدین خوارزمی و خواجه محمد پارسا به نگاشتن این اثر گرانسنگ پرداخته است. مولف با نثر روان و شیوای فارسی و قابل فهم برای عموم، و با نگاهی بیطرفانه و محترمانه به شخصیت‌های تاریخی، به بررسی تاریخی و کلامی سیره پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) پرداخته و در پایان کتاب، مختصری از زندگانی دیگر امامان دوازده‌گانه شیعیان را باز می‌‌گوید.

5eaccec4c9366.jpg

برگزیده متون نثر فارسی

تهیه کتاب‌های برگزیده نظم و نثر از قدیم الایام تاکنون مرسوم بوده و هست و همه افراد صاحب ذوق در زمان‌هایی که هنوز صنعت چاپ و دیگر صنایع تکثیر کتاب و نوشته به وجود نیامده بود، خود به تهیه گزیده‌هایی از نظم و نثر برای خود همت می‌ورزیدند و حاصل آن کوشش‌ها، کتاب‌هایی است که با عنوان‌های کشکول، جُنگ، دفتر شعر پدیدار شده و سپس به صورت کتاب‌های مدون یعنی کتاب‌های تذکره شعرا و ادبا و دانشمندان درآمده است. این کتاب مجموعه‌ای است از گزیده بهترین آثار نثر نویسندگان توانای قدیم و جدید ایران. در ابتدای کتاب، مقدمه‌ای درباره نثر فارسی و انواع و ادوار آن نگاشته شده که اطلاعی اجمالی است بر دوران نثر فارسی. پس از این مقدمه، سیر تحول و تکامل نثر فارسی به قلم استاد نفیسی آورده شده است. پس از آن گزیده‌ای از متون نثر فارسی آورده شده است. در ابتدای هر مطلب، اثر و صاحب اثر معرفی شده و در متونی که مشکلات لغوی یا عبارتی وجود داشت، توضیح و شرح لازم در پایان متن داده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63f61547b25c9.jpg

سوگنامه سهراب

محمدجعفر یاحقی

داستان رستم و سهراب که از نظر استحکام و ساختار و جوهر انسانی و هنری با بهترین تارژدی های جهان پهلو می زند یکی از داستانهای فرعی شاهنامه است که هرچند در ظاهر کاملا جانبی و منتزع از جریان کلی کتاب به نظر می‌آید، با این حال در به کمال رسانیدن چهره واقعی رستم و کاووس و حتی پهلوانان کم اهمیت تری نظیر گودرز و گیو و طوس و زواره، از اهمیت والایی برخوردار است و به این تعبیر می تواند در متن حماسه ملی ایران جای گیرد. هرچند اصل داستان از یک ساختار کلی جهانی و نمونه مکرر داستان پردازی پیروی می کند و همانند آن در ادبیات کهن بسیاری از ملل جهان هست؛ با این حال تازگی، کشش و کمال این داستان "قولی است که جملگی برآنند" و این امر می تواند بیش از هر چیز به آفرینش هنری و دست مایه شاعری فردوسی بازبسته باشد...

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/آثار فردوسی
کتاب
630a222642f13.png

فرهنگ اساطیر و داستان‌واره‌ها در ادبیات فارسی

محمدجعفر یاحقی

این کتاب بر آن است تا به شیوه‌ای تحقیقی و مستند به منابع و مدارک مربوط، نشان دهد اولا فرهنگ و شعر و ادب فارسی، در ورای اشارات و تلمیحات و رموز و مظاهر گوناگون، بر چه پشتوانه سرشاری از اندیشه و ادراک تکیه دارد، دوم اینکه روشن کند درک ابعاد هنری و غنای فرهنگی آن بدون اطلاع از این اشارات و کنایه‌ها و اسرار و رموز ممکن نیست. بسیاری از علاقمندان به ادبیات هنگام مطالعه داستان و شعر با شخصیت‌ها، روایت‌ها و مکان‌هایی که در اثر آمده آشنا نیستند؛ به همین دلیل شاید نتوانند به لایه‌های عمیق‌تری از درک داستان دست پیدا کنند. بنابراین مطالعه آثاری همچون این کتاب می‌تواند روایات نهفته و اصطلاحات ناشناخته را به مخاطب بشناشاند. کتاب به شکل الفبایی طراحی شده و هر توضیح و مرجع موردنیازی به صورت مدخل ارائه شده است. در هر مدخل، مثال‌هایی از اشعار و متون ادبی ارائه شده تا درک موضوع راحت‌تر و شیرین‌تر شود.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب