یتضمن هذا الکتاب تراجم لاعلام الحرکة الادبیة فی کربلاء خلال ثلاثة قرون ـ 1100 هـ الی 1387 هـ ـ و دراسة نتاجاتهم الادبیة و تحلیل هذه النتاجات تحلیلا ادبیا یمکن القارئ الکریم من معرفة الاسلوب و تحدید الطابع فضلا عن احاطته علما بتحدید تاریخ استطیان ارباب التراجم و اصحابها بلد ابی الشهداء الامام الحسین بن علی (ع) کربلاء او النزوح الیها و معرفة الانساب و تسلسل شجرة البیت ایمانا منا بان اطلاع القارئ علی هذه الجوانب التی تضمنها هذا الکتاب.

منابع مشابه بیشتر ...

57f35fb5c794c.PNG

تجلی کربلا در آثار سنایی، خاقانی، عطار، سعدی، مولانا و استاد شهریار

یحیی ستوده

بازتاب واقعه کربلا در آثار شاعرانی چون سنایی، خاقانی، عطار، سعدی، مولانا و استاد شهریار با توجه به شرایط و اوضاع اجتماعی، سیاسی و مذهبی دوران شاعران یکی از مضامین قابل توجهی است که در دیوان این شعرا به چشم می‌خورد از محتوای اشعار این شاعران چنین بر می‌آید که واقعه کربلا دو بخش عمده را به خود اختصاص داده است: 1. در برخی از اشعار این شعرا، واقعه کربلا به عنوان سمبل ستمگری و اوج بی‌رحمی و وحشیگری و قساوت قلب یک بشر مطرح شده و شاعر هر جا که خواسته این صفات رذیله را بیان کند آنها را با وقایع کربلا مقایسه کرده است. 2. بخش دوم، اشعاری است که شاعر به عمق مسأله توجه داشته و خوسته آگاهیهای بیشتری از آن وقایع در اختیار خوانندگان قرار دهد و بدین وسیله ضمن انتباه خواطر پیام مورد نظر خود با بهتر و بیشتر در دل‌ها رسوخ دهد. در هر حال این بازتاب نشانگر این است که شاعران از روی باور قلبی و با صداقت تمام با بیان این واقعه در ترویج و گسترش فرهنگ عاشورا در زمان حیات خود، نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند.

57da4996355b8.PNG

حلیة الاولیاء و طبقات الاصفیاء (المجلد الثامن)

امام حافظ ابی نعیم الاصبهانی

هذا الکتاب من أعظم الکتب فی تراجم الصالحین من أمة سید المرسلین. و هو کتاب حسن معتبر في التراجم، و موسوعة في تاریخ النساك والزهاد، و يشتمل على زهاء 800 ترجمة، و يتضمن أسماء جماعة من الصحابة والتابعین و من بعدهم، و من الأئمة الأعلام المحققين والمتصوفة والنساك في عصره، مع بعض أحاديثهم وكلامهم. و بعد المقدمة عن الأولياء والتصوف، ابتدأ بترجمة ابی بکر وباقي الخلفاء الراشدين، ثم زهاد الصحابة وأهل الصفة، ثم التابعين وتابعيهم، ثم من يليهم إلى عصره ويعتبر أجمع كتاب وصلنا في تراجم النساك والزهاد من الصحابة والتابعين حتى أوائل القرن الخامس الهجری. مؤلف هذا الکتاب ابونعیم الاصبهانی الحافظ الکبیر، ذوالتصانیف المفیدة، الکثیرة الشهیرة، منها هذا الکتاب فی مجلدات کثیرة دلت علی اتساع روایته و کثرة مشایخه و قوة اطلاعه علی مخارج الحدیث و شعب طرقه.