رمان اسير خشکي ها، چهارمین جلد از سري رمان هاي بچه هاي وحشت لسينگ است. طبق آنچه کلين به نقد از لسينگ نوشته، در نگارش سري رمان‌هاي بچه‌هاي وحشت، لسينگ بيش از پيش مصاحبه‌هاي زندگي اجتماعي و شخصيتي خود را شرح داده است (15). از سويي ديگر، طبق مصاحبه‌هاي انجام شده با دانشور که نمونه‌اي از آن در کتاب‌شناخت و تحسين هنر او به چاپ رسيده، وي در نگارش سووشون، از حقايق زندگي خود و پيرامون اجتماعي‌اش الهام گرفته است (467). با توجه به تفاوت تجربه شخصي و اجتماعي دانشور و لسينگ از جنگ، در مقاله حاضر برآنيم تا با استفاده از تئوري نقد زنانه شوالتر، نمودهاي جنگ را در دو رمان اسير خشکي‌ها و سووشون مقايسه كنيم. به نظر شوالتر، زنان نويسنده، هرچند از نظر جغرافيايي از هم دور باشند، در واکنش به يک واقعيت اجتماعي مشترک (نظير جنگ)، سبک نوشتاري مشترکي به کار می‌گيرند و از رفتار نوشتاري مشابهي پيروي می‌کنند.

منابع مشابه بیشتر ...

62a7224d834b1.png

متون مقدس بنیادین از سراسر جهان (جلد سوم)

میرچا الیاده

میرچا الیاده استاد بزرگ ادیان تطبیقی جهان در این کتاب، متون و روایات دینی را از سراسر جهان گردآوری و برحسب موضوع طبقه‌بندی و به دانشجویان و علاقمندان تاریخ ادیان جهان و مطالعات دینی عرضه کرده است. این مجلد به موضوع مرگ، زندگی پس از مرگ و رستاخیز آخرت اختصاص یافته و بخش‌های مختلفی همچون خدایان در دنیای زیرین، مرگ و وضعیت میانه به روایت اوپانیشادها و متون بودایی، مراسم و آیین‌های تدفین در ملل مختلف، اعتقادات ملل باستانی درباره مرگ و بی‌مرگی یا جاودانگی، انواع بهشت‌ها و سرانجام بحث مفصلی درباره رستاخیز به اعتقاد اقوام و ادیان مختلف را دربر می‌گیرد.

5fc8c8e9eb1dd.jpg

چای، گپ و سیاست

فریدون تنکابنی

کتاب چای، گپ و سیاست نوشته‌های پراکنده‌ای مربوط به رویدادهای روز است که در سال 1357 و توسط فریدون تنکابنی نویسنده کتاب منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57283c12eda9b.PNG

بررسى لاله رخ توماس مور در پرتو نظریه ادوارد سعید

لیلی جمالی

شعر بلند روایی لاله رخ نوشته توماس مور شاعر ایرلندی داستان سفر شه‌دختی جوان و دلدادگی او به فرامرز، شاعر جوانی است که در مسیر سفر داستان‌هایی از سرزمین ایران روایت می‌کند. دوران حیات شاعر مصادف با حکومت ناپلئون، سلطنت جورج سوم و نیز استعمار ایرلند توسط انگلیس است و آنچه در بررسی شعر لاله رخ جالب می‌نماید گزینش هدفمند وقایع تاریخی ایران، داستان‌های کهن فارسی و متون اسلامی، و تطبیق آن با فضای سیاسی زمان و مکان شاعر است که در حیطه نظریه شرق‌شناسی ادوارد سعید (1979) قابل بررسی می‌باشد. شرق‌شناسی به بررسی نحوه تعامل متون شرق‌نگر غربی با عناصر شرقی می‌پردازد و طرح آن دریچه جدیدی بر مطالعه و احیای متون ادبی نویسندگان و مستشرقان غربی قرون هجده و نوزده میلادی گشوده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله