«حلقه در گوش کردن» آييني کهن است که در ميان اقوام و گروه‌هاي مختلف اجتماعي، و براي مقاصد گوناگون معمول بوده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که از گذشته‌هاي دور، هم در گوش انسان‌ها و هم در گوش حيوانات حلقه مي‌کرده‌اند و هرچند گونه‌هايي از آن را به قصد زينت و آرايش به کار مي‌برده‌اند، غالبا براي گروه‌هاي فرودست جامعه، نشانه غلامي و بردگي بوده است. نگارندگان در اين مقاله، با تامل در پيشينه اين آيين در طول تاريخ و استخراج شواهد و نمونه‌هاي متعدد آن از متون ادبي و تاريخي، کاربردها و معاني مختلف و تنوع جنس و شکل اين حلقه‌ها را در عرصه تاريخ و ادب فارسي نشان داده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

60fbb1f708fe1.png

تحفة العالم و ذیل التحفه

میر عبداللطیف خان شوشتری

«تحفة العالم» سفرنامه‌ایست حاوی نکات بسیار تاریخی و جغرافیایی و شعر و ادب فارسی و هندشناسی. مؤلف کتاب، میر عبداللطیف شوشتری (1172 ـ 1220 هـ.) از سادات نوریه شوشتر و از نوادگان سیدنعمت‌الله جزایری، فقیه معروف اواخر دوره صفویه است. او این کتاب را در سال 1216 هجری به پایان برده و گویا در سال 1219 لاحقه‌ای به نام «ذیل التحفة» بر آن افزوده است. این کتاب جنگ نفیسی است که مؤلف به بهانه تحریر مجملی از اوضاع شوشتر و شمه‌ای از محاسن اجداد و اعمام و بنی‌اعمام فضایل‌گستر خود، نکات جالب توجه و مسائل دقیقی را در آن مطرح کرده است.

5aa0524d21417.png

بلخ در تاریخ و ادب پارسی

سیدابوطالب میرعابدینی

این کتاب به یاد بلخ است؛ بلخی که به نام شهر سربازان گمشده اسکندر نام گرفته بود. پس از بررسی واژه بلخ به اسطوره بلخ پرداخته شده است؛ بلخی که کیکاووس آن را پایتخت قرار داده بود؛ حتی قصه بلخی بودن فرعون یا کی‌لهراسب که بنای بلخ با رنج نهاد. از جغرافیای بلخ نیز سخن رفته است، جغرافیای باستانی، بلخ بعد از اسلام، طخارستان و بلخ، شهرها و فاصله‌ها، منابع طبیعی و محصولات، ایوان بلخ و باغ‌های بلخ و دادگاه بلخ که همه به افسانه می‌ماند تا تاریخ.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63ece693ee2de.jpg

خردنمای جان افروز

سخنان مرد اخلاص و عمل و علم، امام علی (ع) از همان قرنهای اولیه تاریخ اسلام همواره پشتوانه فکری نویسندگان و شاعران بوده است و گذشته از بهره هایی که محققان و مولفان نامبردار ما از این سرچشمه غنی و گنجینه گران مقدار برده اند آثار درخشان و عظیمی از جمع و تالیف و شرح و ترجمه این سخنان پدید آمده است. بخش کوچکی از این آثار کتب و رسایلی است که صاحبان ذوق و شاعران فارسی زبان با به نظم درآوردن مضمون سخنان آن امام همام ساخته و پرداخته اند. رساله حاضر را نیز باید از زمره این سلسله محسوب داشت. نویسنده در جستجویی که در پیرامون سخنان علی (ع) در متون فارسی داشت در گیرودار کار "مطلوب کل طالب من کلام علی بن ابی طالب" رشیدوطواط و جستن دستنوشته های موجود آن، به نسخه ای از این رساله رسید و آن را مطلوب خود و رساله ای دلنشین یافت و از این رو در صدد تصحیح آن برآمد ...

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
5f849bb05d4aa.jpg

خردنمای جان افروز

سخنان مرد اخلاص و عمل و علم، علی (ع) پس از قرآن کریم پشتوانه فکری بسیاری از نویسندگان و شاعران بوده است. مانند کتب و رسایلی که صاحبان ذوق و شاعران فارسی زبان با به نظم درآوردن مضمون سخنان آن امام همام، ساخته و پرداخته‌اند. رساله حاضر نیز به جای آن که سخنان حکمت آموز علی (ع) را ترجمه و شرح کند و احیانا مفهوم آن را به گونه‌ای به رشته نظم کشد، آن را با اشعار دلپذیری از حکیم فردوسی و سخنان نغزی از دیگرناموران تالیف و ترکیب کرده است. مولف در جستجویی پیرامون سخنان علی (ع) در متون فارسی به کتاب "مطلوب کل طالب من کلام علی بن ابی طالب" رشیدالدین وطواط رسید از آنرو درصدد تصحیح آن به این شیوه برآمد

نثر/متون کهن/گزیده‌ نظم و نثر
کتاب