مقوله فعل مرکب از جالب‌ترین، ظریف‌ترین و درعین‌حال پیچیده‌ترین‌ بخش‌های پژوهش‌های نحوی است که توجه بسیاری از زبان‌شناسان و مدرسان‌ آموزش زبان دوم/خارجی را به خود معطوف کرده است. این پژوهش سعی دارد با استفاده از تحلیل ساختار فعل مرکب فارسی گفتاری معیار در چارچوب نظریه حاکمیت و مرجع‌گزینی و نیز با استفاده از شیوه‌های نوین و علمی آموزش زبان و واژه، راهکار علمی و کارآمدی جهت آموزش فعل مرکب فارسی به‌ غیر فارسی‌زبانان به دست دهد. بر طبق این پژوهش، فعل‌های مرکب فارسی‌ گفتاری معیار را می‌توان به لحاظ تعداد موضوع‌های آن به دو دسته یک‌ موضوعی و چند موضوعی تقسیم کرد. برای آموزش فعل مرکب به غیر فارسی‌ زبانان، بهتر است در سطح مبتدی از فعل‌های مرکب یک موضوعی و در سطوح‌ بالاتر از فعل‌های مرکب با موضوع‌های بیشتر استفاده کرد. بعلاوه استفاده از متن‌های گفتاری که به صورت طبیعی و به منظور ایجاد ارتباط تهیه شده‌اند مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

منابع مشابه بیشتر ...

5fb10b46d05de.png

زبان و مسائل دانش

نوام چامسکی

این کتاب شامل مجموعه سخنرانی‌های نوام چامسکی بنیان‌گذار دستور زایشی است که در سال 1986 میلادی در ماناگوا (نیکاراگونه) ایراد کرده است. چامسکی در این اثر به مسائل بنیادی مربوط به شر پرداخته و آن را در ارتباط با دانش زبان مورد بحث و بررسی قرار داده است. هدف از ترجمه این اثر، آشناکردن دانش‌پژوهان و دانشجویان علاقمند به زبان‌شناسی و علوم شناختی با بحث‌های نسبتاً جدید چامسکی در قالب نظریه حاکمیت و مرجع‌گزینی است. اجتناب چامسکی از طرح مسائل پیچیده در این کتاب، در آن را برای خواننده آسان و وی را آماده مطالعه بحث‌های تخصصی‌تر در این زمینه می‌سازد.

58a28ccf99a65.PNG

چه زنجیره‌هایی فعل مرکب نیستند؟

امید طبیب زاده, مهربانو سیف‌اللهی

در چهارچوب دستور وابستگی، فعل مرکز ثقل جمله است، زیرا فعل است که تعیین می‌کند هر جمله با چه متمم‌هایی باید یا می‌تواند به کار برود، بنابراین بخش زیادی از اطلاعات نحوی جمله مربوط به فعل است که در مقابل هر فعل در واژگان زبان مندرج می‌باشد. یکی از مهم‌ترین مباحث دستور وابستگی این است که چه اقلامی را باید به عنوان فعل در واژگان زبان مدخل کرد. پرداختن به این مسئله در زبان فارسی، مخصوصاً در مورد فعل‌های مرکب اهمیت بسیاری دارد، زیرا فعل مرکب فارسی در زمره واحدهای واژگانی‌ای است که توصیف‌های متعدد و متفاوتی از آن وجود دارد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5866b5f319212.PNG

فعل مرکب در فارسی گفتاری معیار

زینب محمدابراهیمی, مرضیه فرقانی‌فرد

مقوله فعل مرکب از جالب توجه‌ترین، ظریف‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین بخش‌های پژوهش‌های دستوری است که توجه بسیاری از دستورنویسان و زبان‌شناسان را به خود معطوف کرده است. در این مقاله برآنیم تا ضمن بررسی جدیدترین تحلیل‌ها از فعل مرکب فارسی، به بررسی ساخت موضوعی فعل مرکب فارسی گفتاری معیار بپردازیم، آن‌گاه بسامد وقوع فعل مرکب را در زبان فارسی گفتاری معیار تعیین نماییم و تحلیلی آماری از آن به دست دهیم.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
مقاله