این کتاب شامل صدو چهل وشش نامه و سندی است که حسنعلی خان گروسی (1317 - 1237 ش) وزیر ناصرالدین شاه قاجار در دفع فتنه هاو تجاوزات شیخ عبیدالله کُرد و حمزه آقای منگور (1298 – 1297 هـ)‌ در منطقه ساوجبلاغ، میاندوآب و ارومیه به دربار ارسال کرده است. بخشی از نامه ها به شاه، ولیعهد و رجال معتبر دولت و بخشی خطاب به رجال دیوانی که در مجموع از اهمیت تاریخی فراوانی برخوردارند. بیشتر نامه ها به خط خود امیر نظام نوشته شده و برخی دیگر به خط منشی اوست. چندین نامه متفرقه نیز در پایان کتاب آورده شده است. امیرنظام علاوه بر خدمات نظامی، مردی ادیب و صاحب ذوق و شعرشناس بود و در نگارش، سبکی شیرین و ساده داشت. وی به تجدد و ترقی ایران معتقد بود و نسبت به اعزام محصلین به فرنگ کوشش بلیغ کرد. این کتاب به کوشش ایرج افشار تصحیح و به زیور طبع آراسته شده است. سالشمار زندگی حسنعلی خان امیرنظام گروسی نیز توسط مصحح در ابتدای کتاب آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

64b9548fb404f.jpg

فرهنگ کامل نامه نگاری و بازرگانی

احمدحسین مدیری

به تجربه ثابت شده است که اغلب علاقمندان و دانشجویان در موقع تحریر و تنظیم نامه در مورد چگونگی و اسکلت بندی آن، جای صحیح آدرس ها، تاریخ، جای مناسب به کارگیری عبارات سلام و تعارف، متن نامه، پایان نامه و عبارات مربوطه آنها، تنظیم اصولی پاکت نامه، و به طور کلی نحوه علامت گذاری دچار اشتباه می شوند. از طرفی به کارگیری صحیح واژگان و اصطلاحات بازرگانی، برای عمده دانش پژوهان خالی از اشکال نیست، از این رو به تهیه و تالیف این فرهنگ که از مدتها پیش مورد درخواست صاحب نظران، اساتید، کارشناسان اقتصادی و اجتماعی و کلیه دانشجویان و علاقمندان بود و جای خالی آن در جامعه اقتصادی و فرهنگ پرور و ادب دوست ما احساس می شد، مبادرت گردید و مولف را بر آن داشت که اطلاعات و تجارب چند ساله خود را در زمینه فرهنگ نامه نگاری و بازرگانی به صورت مجموعه فعلی درآورده و در اختیار کلیه خواستاران و مشتاقان قرار دهد.

634c22d540802.jpg

نکات اساسی نامه نگاری

ابوالقاسم جنتی عطائی

در بسیاری مواقع لازم است بدانیم چگونه نامه ای و با چه مطالبی بنویسیم؛ برای عرض تشکر و تبریک یا بدرود و تسلیت، رسم و روشی هست که باید بیاموزیم و با کمال دقت قوانین و مقررات نامه نگاری و آداب معاشرت را در آن بکار بندیم . این کتاب نامه هایی است درباره روابط اجتماعی (دوستانه)، تجاری، تولد، آموزش و پرورش، ازدواج و تبریک و تسلیت بانضمام نامه های تاریخی اثر ابوالقاسم جنتی عطایی که در سال 1342 توسط کتابفروشی بارانی منتشر شده است