خانواده و جامعه همواره سعي دارند نقش‌هاي اجتماعي را به كودكان بياموزند. در اين بين، كتاب‌هاي داستاني با ارائه اين نقش‌ها در قالب قصّه به كمك آنها مي‌آيند و قالب‌هاي رفتاري هر جنس را ارائه مي‌دهند. از آنجا كه كودك دامنه لغات خود را از طريق كتاب گسترش مي‌دهد و نقش‌ها و روابط اجتماعي را فرا مي‌گيرد، لذا نحوه معرّفي نقش‌هاي زن و مرد در اين كتاب‌ها از اهميّت خاصي برخوردار است، چرا كه كودك از طريق قرائت اين كتب مي‌آموزد كه چه اعمالي مردانه و چه اعمالي زنانه هستند و چگونه بايد نقش خود را به عنوان يك زن يا مرد در جامعه ايفا كند. پژوهش حاضر، بر اساس احساس چنين نيازي پديد آمده است تا روشن سازد نويسندگان كتاب‌هاي كودكان چه الگوهايي را از نقش زن و مرد در جامعه فعلي ارائه مي‌دهند و اين نحوه معرّفي، چه تأثيراتي بر زندگي آينده كودكان دارد. هدف و انگيزه اصلي انجام اين بررسي، شناسايي و مقايسه نقش‌ها و پايگاه‌هاي اجتماعي زن و مرد در كتاب‌هاي داستاني كودكان در سال‌هاي 78-69 است. به اين منظور، سعي شده تا زنان و مردان داستان‌ها از نظر مشاغل، ويژگي‌هاي شخصيّتي، وضعيّت طبقاتي، نوع تفريح، فعّاليّت‌هاي سياسي، تصميم‌گيري، اخلاق، قدرت، زيبايي و ... با يكديگر مقايسه شوند. بررسي تأثير متغيّرهايي چون جنسيّت نويسنده و تصويرگر و مليّت نويسنده بر ارائه تصاوير و نقش‌هاي جنسي هدف دوم مي‌باشد. هدف سوم، مقايسه تصوير زن در كتب داستاني با نقش زن در جامعه امروز است.

منابع مشابه بیشتر ...

63b051585afca.png

فرهنگ توصیفی شخصیت های داستانی نوجوان (جلد اول)

گروهی از نویسندگان, فریدون عموزاده خلیلی

شخصیت‌هایی که این فرهنگ به آنها پرداخته، از میان حدود 1500 عنوان شخصیت داستانی برگزیده شده است. در ارزیابی‌ها ابتدا این فهرست به چارصد عنوان کاسته شده و بعد از جستجو و با توجه به شهرت و آوازه شخصیت‌ها به 150 عنوان رسیده است. سرانجام بر اساس ملاک‌هایی که نویسندگان مدنظر داشته‌اند، حدود چهل شخصیت بر اساس امتیازهایی برای گردآمدن در فرهنگ برگزیده شده‌اند. بنابراین در این دو جلد شخصیت‌های اصلی چند داستان مربوط به ادبیات کودکان و نوجوانان بررسی شده است. شخصیت‌های اصلی این داستان‌ها عموماً کودکان یا نوجوانان هستند.

6387794b25ba8.jpg

زن در ایران باستان (سرگذشت و مقام زن در ایران باستان، زناشویی در ایران باستان)

هدایت الله علوی

کتاب زن در ایران باستان که توسط هدایت الله علوی نوشته شده است.و با جلد شومیز منتشر شده است. تحقیق در این مورد ما را همیاری داده است.که پیشینه‌ی نصفی از مردم اجتماع خود را بهتر شناخته ایم و باید دانسته باشیم که زنان ایرانی چطور زندگی کرده اند و سلوک آنان چه طور بوده است. کتاب زن در ایران باستان جایگاه والای زن در ایران باستان حاضر بودن فعال او در همه ی صحنه‌های جامعه و حقوق او داخل خانواده و اجتماع است. و از کودکی تا فوت و از اداره‌ی خانواده تا تکیه دادن بر اریکه‌ی پادشاهی و بازتاب تفکرات ایرانی درمورد زن می باشد.این کتاب شامل دو بخش جداگانه است. بخش نخست سرگذشت و مقام زن در ایران باستان که مطلبی تازه نگارش یافته است و بخش دوم به زناشویی در ایران باستان می پردازد. کتاب در سال 1377 و توسط انتشارات هیرمند منتشر شده است.