طی 94 ماه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نقاط شهری و روستایی استان کردستان بویژه شهری مریوان بانه و تا حدودی سقز و 227 نقطه روستایی آن متحمل خسارت‌ها و ضایعات مالی و انسانی فراوانی شد. بعلاوه بسیاری از مناطق استان مورد هجوم هواپیماهای دشمن قرار گرفته و بمباران شدند. در نتیجه 16784 واحد مسکونی و تجاری در مناطق جنگزده و آسیب دیده استان تخریب شده و یا خسارت دید. در این مقاله ابتدا به بررسی ابعاد و کمیت میزان تخریب و پراکندگی جغرافیایی خسارت‌ها در سطح استان می‌پردازیم. سپس با توجه شکل‌گیری بازسازی در استان ویژگی‌ها و اقدامات به عمل آمده دربازسازی استان وروند بازگشت مهاجرین (جنگزده) به استان مورد توجه قرارگرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

65e0968c83266.jpg

گلزار شاعران کردستان (شامل آثار 250 شاعر)

سیدعبدالحمید حیرت‌سجادی

در این کتاب سخن از شاعرانی است که زبانشان کردی است و به زبان پارسی شهر سروده اند. شاعرانی که در گذشته می زیسته اند شعر و شرح حالشان اغلب از میان تذکره های مختلف فارسی و عربی بی منت جمع آوری شده و زحمتش را به جان خریدار بوده ام، از شاعرانی گله مندم که در قید حیات اند با رفتن به محل سکنایشان و روبرو شدن با انان و التماس نمودن از ایشان و تکرار التماس بوسیله نامه و تلفن طی چندین سال اجبارا از روی پرونده استخدامیشان مشخصاتشان بدست آمده است و برخی را هنوز موفق به دریافت شعر و شرح زندگیشان نشده ام ناچار در این کتاب ذکری از انان به میان نیامد. همان طوری که ملاحظه میشود اکثر شاعران مندرج در این تذکره از اهالی سنندج هستند. علتش این است که اهالی سنندش بیش از نقاط دیگر کردستان با مردم فارسی زبان محشور و در تماس بوده اند، دیگر اینکه چون سنندج مرکز حکمرانی کردستان بوده است و حاکمان اغلب خود دانشمند و دانش پرور بوده اند لذا آشنایی به زبان فارسی و رموز و دقایق آن در این ناحیه بیش از نواحی دیگر کردستانات نضج گرفته و رونق یافته است...

65ddecf10e524.jpg

ایران آزاد و بزرگ می شود

تقی بهرامی

نویسنده این کتاب از خردی ایرانی بار آمده و از همان بچگی که به دبستان و دبیرستان میرفته همیشه شور و عشق میهن در سر و دل داشته و هر پایه ای که بالاتر می آمده گاهی هم در میهن پرستی فراتر می نهاده دانش کشاورزی را نیز بدین منظور فراگرفته است. از ایران و برای ایرانی است. پیوسته می کوشد که راهی برای آزادی و بزرگی ایران بیابد و کاری کند که نام از دست رفته ایران دوباره باز آید. بررسی هایی در این زمینه نموده و به حقیقت بزرگی ایران و نیاکان خود پی برده و سر آنرا دریافته است. به عقیده خود راه چاره را یافته و امروز از روی ایمان می گوید: ایران آزاد و بزرگ می شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6155d2a502dd3.jpg

جغرافیا و کارکردهای بازار کرمان

احمد پوراحمد

در این پژوهش سیر تحول و کارکرد بازار سنتی کرمان ذیل هشت فصل بررسی شده است .این فصول عبارت‌اند از : "تبیین موضوع و تعیین روش تحقیق و طرح فرضیه‌ها"، "بررسی سیر تکوین و تحول بازار در ایران"، "بررسی نظام قضایی کارکرد بازارهای سنتی ایران به منظور شناخت ابعاد نظری و تاریخی موضوع"، "بررسی محیط جغرافیایی و سیر استقرار بازار در شهر کرمان و عوامل شهرآفرینی آن"، "بنیان اقتصاد و کارکردهای سنتی بازار کرمان و همچنین ساخت و سازمان فضایی شهر و بازار سنتی"، "بررسی تحولات جدید شهر و بازار کرمان" و "ساخت کارکردی و اقتصادی" اجتماعی کنونی بازار کرمان. پژوهشگر در پایان، پس از جمع‌بندی مباحث یاد شده، به منظور حفظ و احیای کارکردهای بازار، راه‌کارهایی توصیه کرده است .بخش پایانی کتاب به فهرست منابع و ماخذ اختصاص دارد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب