در این پژوهش سیر تحول و کارکرد بازار سنتی کرمان ذیل هشت فصل بررسی شده است .این فصول عبارت‌اند از : "تبیین موضوع و تعیین روش تحقیق و طرح فرضیه‌ها"، "بررسی سیر تکوین و تحول بازار در ایران"، "بررسی نظام قضایی کارکرد بازارهای سنتی ایران به منظور شناخت ابعاد نظری و تاریخی موضوع"، "بررسی محیط جغرافیایی و سیر استقرار بازار در شهر کرمان و عوامل شهرآفرینی آن"، "بنیان اقتصاد و کارکردهای سنتی بازار کرمان و همچنین ساخت و سازمان فضایی شهر و بازار سنتی"، "بررسی تحولات جدید شهر و بازار کرمان" و "ساخت کارکردی و اقتصادی" اجتماعی کنونی بازار کرمان. پژوهشگر در پایان، پس از جمع‌بندی مباحث یاد شده، به منظور حفظ و احیای کارکردهای بازار، راه‌کارهایی توصیه کرده است .بخش پایانی کتاب به فهرست منابع و ماخذ اختصاص دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

663b913f525d9.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد پنجم (دربرگیرنده سی و شش مقاله)

محمود افشار

جلد پنجم از نامواره دکتر محمود افشار مقاله ها و گفتارهایی است در زمینه های مربوط به تاریخ ایران، قلمرو زبان فارسی، تحقیقات ادبی، مباحث شعر فارسی، مسائل فنی زبان فارسی، عقاید سیاسی دوره قاجار، اسناد تاریخی، وضع فرهنگی و اجتماعی یزد و یادداشتها و اسنادی است که با زندگانی دکتر محمود افشار متناسب است. مقاله ها به ترتیب تاریخ دریافت آنها به چاپ رسیده است.

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5728e6bb05f2a.PNG

جغرافیا و عملکرد بازسازی مناطق جنگ‌زده دراستان کردستان

احمد پوراحمد

طی 94 ماه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نقاط شهری و روستایی استان کردستان بویژه شهری مریوان بانه و تا حدودی سقز و 227 نقطه روستایی آن متحمل خسارت‌ها و ضایعات مالی و انسانی فراوانی شد. بعلاوه بسیاری از مناطق استان مورد هجوم هواپیماهای دشمن قرار گرفته و بمباران شدند. در نتیجه 16784 واحد مسکونی و تجاری در مناطق جنگزده و آسیب دیده استان تخریب شده و یا خسارت دید. در این مقاله ابتدا به بررسی ابعاد و کمیت میزان تخریب و پراکندگی جغرافیایی خسارت‌ها در سطح استان می‌پردازیم. سپس با توجه شکل‌گیری بازسازی در استان ویژگی‌ها و اقدامات به عمل آمده دربازسازی استان وروند بازگشت مهاجرین (جنگزده) به استان مورد توجه قرارگرفته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
مقاله